Opetushallitus on parhaillaan valmistelemassa uusia opetussuunnitelmia, jotka tulevat voimaan vuonna 2016. Valmistelutyön ympärillä on käyty keskustelua muun muassa nykyisen uskonnonopetuksen soveltuvuudesta yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin ja arvoihin.
Kansanedustajat Eila Tiainen ja Silvia Modig kannattavat uskonnonopetuksen uudistamista kaikille yhteiseksi katsomusaineeksi, jossa yhdistyy uskontotieto, elämänkatsomus ja etiikka.
He arvioivat tiistaina, että yhteinen oppiaine vastaisi nyky-yhteiskunnan tarpeisiin kehittää ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta.
– Opetusta tulisi antaa objektiivisesta, kriittisestä ja moniarvoisesta näkökulmasta, asettamatta eri katsomuksia tärkeysjärjestykseen. Samalla oppilaille tarjottaisiin mahdollisuus keskustella yhdessä katsomuksen mukaisen eriyttämisen sijaan, kaksikko toteaa yhteisessä tiedotteessaan.
Perinpohjainen muutos tarpeen
He muistuttavat, että yhteiseen aineeseen siirryttäessä on tärkeää tarkastella opetussisältöjä perinpohjaisesti sen sijaan, että tyydytään pinnallisiin muutoksiin nykyiseen uskonnonopetukseen. Heidän mielestään Ruotsissa yhteiseen uskontotietoon siirtymisen jälkeen. Naiset vaativatkin, että uuden aineen tulee käsitellä sekä uskontotietoa, elämänkatsomustietoa että etiikkaa.
– Kansainvälistyvässä maailmassa oppilaat hyötyvät opetuksesta, jossa he kohtaavat erilaisia näkemyksiä. Ryhmiin erittely on vanhanaikaista ja perustuu ajatukselle erillisistä yksien totuuksien yhteisöistä, Tiainen toteaa.
– Eri kulttuurien, uskontojen ja perinteiden vastavuoroisen ymmärryksen lisäämiseksi tarvitsemme tietoa ja avointa keskustelua. Yleinen katsomusoppiaine olisi keino toteuttaa perusopetuslaissa tavoitteeksi asetettua eettisesti vastuullista ihmisyyttä, Modig lisää.
Kallista opetusta
Aiemmin tiistaina saman aiheen ottivat esille eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.), Eeva-Johanna Eloranta (sd.) ja Sanna Lauslahti (kok.). Myös heidän mielestään peruskoulussa ja lukiossa voitaisiin siirtyä kaikille yhteiseen uskontotiedon ja etiikan oppiaineen opetukseen, jossa käsiteltäisiin maailmankatsomuksia, uskontoja ja arvokasvatusta.
He mainitsivat perusteluissaan myös nykyjärjestelmä aiheuttamat mittavat kustannukset.