Antti Yrjönen

”On olemassa aito vaara, että maatalous jää jälleen päästöjen vähentämisessä pitämään perää.”

Marinin hallitus on tähän mennessä tehnyt puolet oman hiilineutraalius 2035 -tavoitteensa edellyttämistä päästövähennyspäätöksistä. Puolet puuttuu.

– Nämä päästövähennystoimet on saatava aikaiseksi budjettiriihessä, Kivelä sanoo vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kesäkokouksessa.

– Varsinkin ilmastopolitiikan sokeista pisteistä on päästävä eroon. Näitä löytyy esimerkiksi maataloudesta ja liikenteestä.

Syyllisiä poliitikot, eivät viljelijät

Kivelän mukaan on olemassa aito vaara, että maatalous jää jälleen päästöjen vähentämisessä pitämään perää.

– Syyllisiä päästöintensiiviseen tukipolitiikkaan ovat poliitikot, eivät viljelijät, sanoo Kivelä.

ILMOITUS

Maatalouden tuet pitää Kivelän mukaan sitoa kestävän ruokajärjestelmän rakentamiseen.

– On linjattava esimerkiksi uusien turvepeltojen raivauskiellosta ja maatalouden energiaveron palautuksen lakkauttamisesta.

Kulutuspuolella on Kivelän mukaan tärkeää edistää päästöihin perustuvaa verotusta.

Monta keinoa vaikuttaa liikkumiseen

Liikenteen osalta infra, joukkoliikenteen kattavuus, asumispolitiikka ja käyttövoiman hinnoittelu sekä sääntely ovat kaikki Kivelän mukaan kelpoja politiikan keinoja vaikuttaa siihen, mikä liikkumisen tapa on ihmisille helpoin ja halvin.

– Fossiililiikkuminen ei tule jatkumaan – varsinkaan taloudellisesti kannattavana. Sen sijaan pitää Kivelän mukaan edistää sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisesti toteutettua liikenteen kansallista päästökauppaa.