Kaupallinen yhteistyö

Kahvakuulalla treeni onnistuu nopeasti kiireisimpänäkin päivänä. Näppärän kokoinen kahvakuula kulkee helposti myös mukana.

Olipa minkä ikäinen tahansa monipuolinen kuntoilu on tärkeää niin fyysiselle kuin henkisellekin hyvinvoinnille. Useat nykyaikaisista työtehtävistä tarjoavat luonnostaan ihmisille liian vähän liikuntaa, joten voidaakseen paremmin arjessa tulisi kaikkien aktiivisesti panostaa aikaan urheilulle.

Treenaamisen aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä, kaikille löytyy takuulla harjoituksia ja harrastuksia jotka sopivat omalle kunnolle, ja on helppo mahduttaa aikatauluun. Esimerkiksi kahvakuulalla saa tehtyä monipuolisia treeniohjelmia, jotka eivät vie kuin 15 – 30 minuuttia, ja ne on helppo suorittaa missä vain kahvakuulan näppärän koon ansiosta.

Vaikka kahvakuulatreeni olisikin tuttua, kannattaa tutustua alta Gorilla Sportsin vinkkeihin kahvakuulien valintaan ja treeniin.

Kahvakuulan painon valinta

Kahvakuulat eivät itsessään ole monimutkaisia kuntolaitteita, mutta myös kahvakuulien valinnassa kannatta huomioida muutamia seikkoja jotka parantavat treenin laatua. Varsinkin kahvakuulien painojen kanssa mennään yleensä metsään kun tartutaan liian painavaan vastukseen. Liian painava kahvakuula johtaa useimmiten liikkeiden väärin suorittamiseen, ja epämukavuuteen treenatessa.

Treenaajan kuntotaso usein määrittää minkä painoinen kahvakuula kannattaa valita. Kahvakuulilla voidaan harjoitella räjähtävyyttä, lihaskuntoa sekä lihasvoimaa. Sarjat vaihtelevat useimmiten 6 – 12 toiston välillä, ja sarjan kaikki toistot tulisi pystyä suorittamaan teknisesti oikein, mutta painon tulisi kuitenkin viimeisillä toistoilla tarjota haastetta.

Jos olet vasta aloittelemassa treenaamista suosittelemme valitsemaan 6 – 12 kg kahvakuulan. Jos olet jo kokeneempi treenaja kannattaa suoraan panostaa tätä painavampiin malleihin. Varsinkin liikkeisiin jotka hyödyntävät kehon suuria lihasryhmiä kannattaa valita tarpeeksi painava kahvakuula.

Usein kannattaa ostaa useampi kahvakuula eri painoluokista. Kehittyessäsi on luonnollista siirtyä painavampaan kahvakuulaan, kun kevyempiä voidaan käyttää treenin alussa alkulämmön hakemiseen. Saatavilla on myös säädettäviä kahvakuulia, joiden painoa on helppo vaihtaa treenin aikana.

Kahvakuulan materiaalin valinta

Kahvakuulia valmistetaan useista materiaaleista, joista yleisin ja suosituin on valurauta. Valurautaiset kahvakuulat valmistetaan muotin avulla saumattomiksi, jonka ansiosta ne on erittäin kestäviä ja pitkäikäisiä.

Muovipäällysteiset kahvakuulat tarjoavat erinomaisen pidon. Kannattaa kuitenkin muistaa että useissa liikkeissä kahvakuulan tulee jonkun verran päästä liikkumaan otteessa. Muovipäällysteiset kahvakuulat ovat hieman lattiaystävällisempiä, joten ne sopivat käytettäväksi myös ilman jumppamattoa tai muuta pehmustetta.

Gorilla Sportsin valikoimasta löydät myös todella lattiaystävälliset ja hiljaiset kahvakuulat, joissa on nahka- tai kangaspäällyste.

Treenaaminen kahvakuulalla

Varsinkin aloittelijoiden on hyvä lähteä liikkeelle perusliikkeistä, jotka on helppo ja turvallista suorittaa. Aina ennen treenaamista kannattaa kroppa lämmitellä kauttaaltaan esimerkiksi vastuskuminauhalla, crosstrainerilla tai muulla haluamallasi tavalla. Alla muutamia liikkeitä aloittelijoille.

1. Etuheilautus

Etuheilautuksessa liike aloitetaan hieman hartioita leveämmässä asennossa, polvet hieman koukussa. Kahvakuula heilautetaan jalkojen välistä suorin käsin, niin että kahvakuula nousee rinnan korkeudelle. Heilautusliikkeeseen käytetään lantiota ja pakaroita, keskivartalo pidetään tiukkana ja selkä suorana.

2. Kyykky

Pidä kahvakuulaa molemmin käsin rintaasi vasten hartioiden levyisessä asennossa, hieman jalkateriä auki kiertäen. Mene rauhalliseti kyykkyyn niin että takapuoli laskee polvien tasolle, ja nouse rauhallisesti ylös. Liike voidaan tehdä myös yhdellä kädellä, niin että kahvakuulaa pidetään toisen rinnan päällä, ja puolta vaihdetaan sarjan puolivälissä.

3. Yhden jalan maastaveto

Ota kahvakuula vasempaan käteen, ja koukista vasen jalka irti lattiasta. Kallista ylävartalo eteenpäin niin että kahvakuula lasketuu kohti lattiaa. Palaa hallitusti takaisin ylös. Vaihda puolta 6 – 8 toiston jälkeen.

Kaupallinen yhteistyö