Järjestöt katsovat, että hallituksen tulee perua liikenteen rahoituksen 110 miljoonan euron leikkaus kevään kehysriihessä. Järjestöt muistuttavat, että tehtyyn leikkauspäätökseen on luvattu palata kehysriihessä, jossa päätetään tulevien vuosien määrärahoista.
Yhteisessä kannanotossaan järjestöt toteavat, että liikenteen rahoituksen leikkaaminen nopeuttaisi entisestään Suomen tiestön ja rataverkon rapautumista. Maantie- ja rautatieverkon korjausvelka on kasvanut viime vuosina Sipilän ja Marinin hallitusten väylänpidon lisäpanostuksista huolimatta viidessä vuodessa 2,5 miljardista lähemmäs kolmeen miljardiin euroon. Väyläviraston ennusteen mukaan kasvu jatkuu.
– Suomi tarvitsee huoltovarmuusinvestointeja. Kuljetusten ja logistiikan toimintavarmuus ja sujuvuus kotimaassa on elinkeinoelämälle ja yhteiskunnalle yhä kriittisempää, kun maailmanlaajuiset toimitusketjut ovat häiriintyneet Ukrainan sodan ja koronapandemian vuoksi, toteavat järjestöt.
Tasokorotus perusväylänpitoon
Leikkauksen sijaan hallituksen tulisi järjestöjen mukaan päinvastoin sitoutua kaikkien eduskuntapuolueiden viime vuonna sopimaan perusväylänpidon 100 miljoonan euron tasokorotukseen.
– Kustannustason kohoamisen vuoksi rata- ja tiekilometrejä kyetään korjaamaan nykyrahoituksella entistä vähemmän. Kuluvan vuoden luminen ja kostea talvi tulee rapauttamaan liikenneverkkoa tänä vuonna erityisen paljon, järjestöistä sanotaan.
– Liikenneverkon korjausinvestointien lykkääminen johtaa myöhemmin monta kertaa kalliimpiin kertainvestointitarpeisiin, mikä ei ole pitkäjänteistä talouspolitiikkaa. Jatkuessaan liikenneverkon rahoitusvaje johtaa merkittäviin palvelutaso- ja liikenneturvallisuusongelmiin, järjestöt sanovat.
Parlamentaarinen liikenneryhmä Liikenne12 esitti viime vuoden keväällä 100 miljoonan euron tasokorotusta perusväylänpidon rahoitukseen vuoden 2025 alusta.