Lehtikuva/Timo Jaakonaho

Hallitus joutuu hyvin todennäköisesti tekemään lisää ilmastopäätöksiä, jos Suomi halutaan hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä.

Hallituksen ilmastopolitiikka ei kerää päänsilittelyä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) ilmastoteeman johtavalta tutkijalta Marita Laukkaselta. Laukkanen käsittelee ilmastopolitiikkaa VATT:n verkkosivuilla julkaistussa blogikirjoituksessa.

Laukkanen nostaa erityisesti esiin maatalouden tilanteen. Sen päästöille ei hänen mukaansa ole tehty vielä mitään.

– Maatalouden päästöille ei ole tehty juuri mitään. Niille on vasta joulukuussa 2021 asetettu päästötavoite. Tämä on ollut poliittinen valinta, josta ei ole juuri keskusteltu, Laukkanen kirjoittaa.

Maatalouden lisäksi hallituksen tulee tehdä isoja päästövähennyspäätöksiä liikenteen puolella. Laukkasen mukaan hallituksen liikenteelle asettamien päästötavoitteiden toteutuminen on hyvin epävarmaa.

– Hallitukselta puuttuvat suuret, konkreettiset päätökset ja arviot päästökehityksestä perustuvat epärealistisiin laskelmiin, Laukkanen ripittää kirjoituksessaan.

ILMOITUS

Hallitus aloittaa ensi viikolla neuvottelut mahdollisista tulevista ilmastopäätöksistä. Laukkasen mukaan on todennäköistä, että hallituksen tilaamat asiantuntijaselvitykset vahvistavat, etteivät tähän mennessä tehdyt ilmastopäätökset vielä riitä. Hallituksen tavoitteena on viedä Suomi tielle, joka johtaa hiilineutraaliin yhteiskuntaan vuoteen 2035 mennessä.

– Hallitusten ilmastopoliittisten tavoitteiden kunnianhimo on koko ajan kiristynyt. Nämä ovat kaikkien aikojen kovimmat tavoitteet.

Neuvotteluista on luvassa vaikeat, sillä keskusta on entisen pääministerin Juha Sipilän suulla linjannut, ettei maaliskuussa voi tehdä uusia ilmastopäätöksiä. Samalla polttoaineiden ja energian voimakas hinnannousu iskee tällä hetkellä kovaa kotitalouksiin.

Laukkanen huomauttaa kirjoituksessaan, että bensan korkean hinnan syistä liikkuu väärää tietoa.

– Bensan korkea hinta johtuu keskeisesti raakaöljyn hinnasta, johon Suomen ratkaisuilla ei ole vaikutusta. Tämä hallitus on tehnyt bensaveroon vain indeksikorotuksen, vaikka autoalan lobbarit median jutuissa kerta toisensa jälkeen muuta väittävät.

Laukkasen mukaan ilmastopolitiikkaa tarvitaan, koska markkinat eivät toimi täydellisesti.

– Jotta markkinatalous toimisi tehokkaasti, tarvitaan poliittista sääntelyä. Tehokas ilmastopolitiikka on yhdistelmä poliittista sääntelyä ja markkinataloutta.

Lue lisää: Näin vasemmistoliitto vastaa energiakeskusteluun – Saramo: Hinnannousu ei johdu nykyhallituksen toimista, mutta tämän hallituksen tulee puuttua tilanteeseen

Juttua ja otsikkoa korjattu 11.2. klo 11.00. Jutussa ja otsikossa kerrottiin aiemmin VATT:n tiedotteeseen pohjautuen, ettei hallitus olisi edes asettanut maataloudelle päästötavoitetta. Hallitus asetti joulukuussa 2021 maatalouden päästötavoitteeksi 29 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.