Polttoaineen poikkeuksellisen nopea ja voimakas hinnannousu on Teollisuusliiton mukaan kompensoitava niille palkansaajille, joiden on välttämätöntä käyttää omaa autoa työmatkaliikenteessä.
Matkakuluvähennyksen korottaminen on järjestön mukaan nopein ja vaikuttavin keino. Ratkaisu asiassa pitää tehdä jo kevään kehysriihestä, ja se on saatava voimaan välittömästi, liitto vaatii..
– Polttoaineen hinta on pian kynnys työssäkäynnille, eivätkä nykyiset vähennykset kompensoi työmatkakuluja kasvaneista polttoainekuluista johtuen enää riittävästi, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.
Yleinen polttoaineveron alennus ei ole järkevä
Verotukselliset tukitoimet on Aallon mukaan kohdistettava palkansaajille. Teollisuusliitto ei pidä yleistä polttoaineveron alennusta järkevänä tapana ratkaista polttoaineen hinnan nousun aiheuttamia ongelmia.
– Polttoaineveron laskeminen vaikuttavalla tavalla on äärimmäisen kallis toimi, joka väistämättä johtaisi joko veronkiristyksiin muualla tai menoleikkauksiin sosiaaliturvaan. Tämä ei vaikuta järkevältä. Polttoaineveron laskemisen sijaan ratkaisuja on haettava matkakuluvähennyksestä. Näin rahat saadaan takaisin pieni- ja keskituloisten palkansaajien taskuihin, Aalto linjaa.
Teollisuusliitto on tutkinut työssäkäyvien jäsentensä kodin ja työpaikan välistä työmatkaliikennettä vuoden 2020 jäsenpaneelille tehdyllä kyselyllä. Työmatkakyselyyn vastasi kaikkiaan 2 500 Teollisuusliiton jäsentä. Jäsenpaneelin tulosten perusteella ylivoimaisesti suurin osa Teollisuusliiton jäsenistä, 62 prosenttia, kulkee työmatkat säännöllisesti omalla autollaan. Jäsenistä jopa 81 prosenttia käyttää omaa autoa ainakin satunnaisesti työmatkoihinsa. Teollisuusliitossa on yli 200 000 jäsentä.
– Tehtaat ja teolliset laitokset sijaitsevat keskusten ja asuintaajamien ulkopuolella. Teollisuuden työntekijöillä ei usein ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää omaa autoa työmatkoihin, Aalto sanoo.
– Polttoaineiden hinnannousu näkyy omaa autoa työmatkoihin käyttävien lompakossa suoraan. Heillä, jotka voivat käyttää työmatkoihin julkista liikennettä, ei vastaavaa painetta onneksi ole, Aalto toteaa.
Ei pidä asettaa ilmasto ja autoilijoita vastakkain
Teollisuusliiton Aallon mukaan palkansaajien huolet polttoaineen hinnan noususta on syytä ottaa hallituksessa vakavasti.
– Polttoaineen hinnan noususta ei pidä tehdä ilmasto tai autoilijat vastakkainasettelua. SSAB:n terästehtaiden on mahdotonta valmistaa fossiilitonta terästä tulevaisuudessa, jos yhtiön työntekijöillä ei ole varaa työmatkoihinsa.
Aalto korostaa, että kasvaneet kustannukset eivät saa vaikuttaa palkansaajien mahdollisuuteen tehdä työtään.