Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT jätti perjantaina ahtausalaa koskevan lakkovaroituksen Satamaoperaattorit ry:lle ja valtakunnansovittelijalle.
Lakon on määrä alkaa 14. päivä helmikuuta kello 6, mikäli AKT:n ja Satamaoperaattorien neuvotteluissa ei sitä ennen päästä sopimukseen. Lakko koskisi ahtausalan työehtosopimuksen alaisia töitä.
Vastapuoli eli Satamaoperaattorit tiedotti heti lakkovaroituksen saatuaan, että AKT:n palkkavaatimukset ovat kohtuuttomia ja Satamaoperointiyrityksien keskimääräinen kannattavuus on heikentynyt jo vuodesta 2019 alkaen.
”Ahtaajat ovat korona-aikana osaltaan varmistaneet yhteiskunnan toimimisen”.
– Satamaoperaattorit ry ei näe perusteita korottaa palkkoja enempää kuin vientiteollisuuden aloilla, tiedotteessa sanotaan.
Työmäärä ja vastuu kasvaneet
Lakkovaroitus liittyy käynnissä oleviin työehtosopimusneuvottelujen erimielisyyksiin. Suurin erimielisyys koskee palkankorotusten tasoa. AKT lähtee puheenjohtaja Ismo Kokon mukaan siitä, että ahtaajien ansiot ja työhyvinvointi kehittyvät paremmiksi myös jatkossa.
– Satamissa tavaravirrat ovat kasvaneet ja Suomen teollisuus on korkeasuhdanteessa, koronasta huolimatta. Ahtaajille tämä on merkinnyt lisääntynyttä työmäärää ja kasvanutta vastuuta, Kokko arvioi.
Asialliset työehdot
Kokko muistuttaa myös, että lähes koko Suomen vienti ja tuonti kulkevat satamien kautta, ja ahtaajat ovat korona-aikana osaltaan varmistaneet yhteiskunnan toimimisen.
– Toivottavasti neuvotteluissa päästään sopimukseen. Tästä on maltillisilla työnantajilla iso vastuu. AKT suhtautuu sopimiseen pragmaattisesti ja haluaa turvata jäsenilleen asialliset työehdot, sanoo Ismo Kokko.
Aiemmin on ahtausalalle ilmoitettu ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta, joka käynnistyy ensi tiistaina eli 1. päivä helmikuuta kello 6.