Helsingin kaupunginvaltuuston päätös yhtiöittää HKL ei saa johtaa työntekijöiden työehtojen heikentymiseen. Näin totesi Helsingin Vasemmistoliiton syyspiirikokous lauantaina kannanotossaan.
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL vastaa kaupungin metro- ja raitiovaunuliikenteestä. Kaupunginvaltuusto teki päätöksen yhtiöittämisestä syyskuussa.
Aikatauluihin vessatauot?
”Stadilaisen kuskin pitää tienata tarpeeksi, että voi asua Stadissa”.
Helsingin Vasemmistoliitto on erityisen huolissaan HKL:n työntekijöiden vaihtuvasta työehtosopimuksesta ja jo pitkään jatkuneesta työn liiallisesta tehostamisesta.
– Työolosuhteita pitää parantaa muun muassa metro- ja raitiovaununkuljettajien osalta siten, että heille taataan esimerkiksi tosiasiallinen mahdollisuus käyttää wc-tiloja tarpeen mukaan. Tämä ei tällä hetkellä toteudu, vasemmistoliitto edellyttää.
– Aikataulut tulee lisäksi suunnitella siten, että ne voidaan ajaa liikenneturvallisesti. Se on myös kaupunkilaisten turvallisuutta lisäävä tekijä.
Raitiovaununkuljettaja, luottamusmies ja Helsingin Vasemmistoliiton piirihallituksen vastavalittu jäsen Veera Luhtala arvioi pitkäaikaisena kuljettajana, että HKL:n johdon vakuuttelut eivät herätä luottamusta.
– Haluamme, että HKL:n johto ja tulevan yhtiön johto toimivat yhteistoiminnassa työntekijöiden kanssa ja kunnioittavat työntekijöiden asiantuntemusta oman työnsä suhteen. Stadilaisen kuskin pitää tienata tarpeeksi, että voi asua Stadissa, Luhtala sanoo, .
Ei yksityistämiselle
Helsingin Vasemmistoliitto vastustaa kehitystä, joka johtaisi yhtiöittämisestä HKL:n toimintojen yksityistämiseen. Piirijärjestö painottaa sitä, että yhtiöittäminen ei saa merkitä kaluston kunnon heikkenemistä, kuten aiemmin bussiliikenteen yhtiöittämisessä tapahtui.
– Jatkuva aliresurssointi johtaa palveluiden heikkenemiseen ja työolojen kurjistumiseen. Palvelutaso tulee taata kunnollisella resurssoinnilla, joka samalla edistää kuljettajien työssäjaksamista, järjestö vaatii.