Lehtikuva/Antti Yrjönen

Lakko alkaa tiistaina ja kestää kolme päivää. Se pysäyttää tietyömaat ja teiden kunnossapidon ja voi myöhästyttää junaliikennettä.

Ammattiliitto JHL ryhtyy lakkoon, jolla se vastustaa työehtojen jyräämistä infra-alan suuryritys Destiassa. Koko yhtiön työntekijät ovat lakossa 8.–10. kesäkuuta. JHL:n mukaan Destia aikoo polkea palkkoja ja vaihtaa halvempaan työehtosopimukseen.

Työntekijöiden vuosiansiosta uhkaa muutoksen mukana kadota satoja tai jopa tuhat euroa. Palkka-ale koskee yhteensä noin tuhatta työntekijää.

Tällä hetkellä Destia noudattaa Paltan ja JHL:n välistä sopimusta. Destia aikoo ensi vuonna liittyä infra-alan tesiin, jonka osapuolina ovat Rakennusteollisuus ja Rakennusliitto.

JHL:n mukaan Destian omistamassa Oulun Energia Urakoinnissa palkkapoljenta on vielä tylympää. Nykyään yrityksessä noudatetaan energia- ja ICT-alan työehtosopimusta.

– Vuosiansiosta katoaa jopa 10 prosentin siivu. Destian johto ajaa työehdot lyttyyn tiejyrällä, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

ILMOITUS

JHL vaatii Destiaa pysymään nykyisessä työehtosopimuksessa. Ammattiliitto on ollut toistuvasti yhteydessä yhtiöön, jotta asia saataisiin ratkaistua neuvottelemalla. JHL:n mukaan Destian johto ei edes vastaa yhteydenottoihin, joten liiton ainoa keino työehtojen puolustamiseen on lakko.

JHL julistaa Destian ja Oulun Energia Urakoinnin työt lakkoon 8.–10. kesäkuuta. Työtaistelu alkaa tiistaina 8.6. kello 00:00 ja päättyy torstaina 10.6. kello 23:59. Muiden liittojen työntekijät eivät tee lakonalaista työtä.

Tietyömaat ja kunnossapito pysähtyvät

Lakko pysäyttää muun muassa Destian tietyömaat ja keskeyttää teiden kunnossapidon. Lakko voi aiheuttaa ruuhkia maanteille. Lakko aiheuttaa myös myöhästymisiä junaliikenteeseen, koska Destia Railin työntekijät ovat lakossa mukana.

JHL:n mukaan taloudellisesti sopimusmuutokselle ei ole tarvetta. Destia-konserni teki viime vuonna voittoa liki 11 miljoonaa. Osa yhtiön tuloista maksetaan suoraan veronmaksajan kukkarosta. Yhtiö urakoi muun muassa Helsingin Hämeentien jättiremontin ja parhaillaan Destia tekee tunnelia Helsingin päärautatieaseman ali. Töiden kustannusarvio on yhteensä 40 miljoonaa euroa.

– Voiton maksimointi palkkoja polkemalla on epäreilua ja sopimusshoppailu rikkoo räikeästi yhtiön arvoja. Verkkosivuillaan Destia väittää kunnioittavansa sitä sitovia työehtosopimuksia. Todellisuudessa yhtiön kunnioittaa vain jättimäistä tulostaan, Niemi-Laine sivaltaa.