Opetusministeri Jussi Saramon mukaan hallitus tekee osansa, jotta korona ei jättäisi pysyvää jälkeä lasten ja nuorten oppimiseen.
”Olemme päättäneet koronakriisin aikana lähemmäs 200 miljoonan euron lisäpanostuksista, joiden avulla kouluissa voidaan muun muassa järjestää täydentävää opetusta ja tukea oppimista koronan vaikutusten paikkaamiseksi. Tämän lisäksi tänä vuonna aloitetaan sitouttavan kouluyhteisötyön pilotointi, jonka avulla pitkittyneitä koulupoissaoloja pystytään ehkäisemään aiempaa paremmin”, hän kirjoittaa Facebookissa.
Yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat ovat tällä hetkellä kolmen viikon etäopetusjaksolla koronaepidemian pahimmin koettelemilla alueilla.
Saramon mukaan sulkutilan viesti on selvä: nyt on tosi kyseessä.
”Uudet virusmuunnokset tarttuvat merkittävästi aiempaa helpommin ja ihmisten väliset kontaktit on saatava minimiin, jotta vältämme viruksen räjähdysmäisen leviämisen.”
Etäopetuksen seurauksia ministeri pitää kuitenkin raskaina erityisesti niillä lapsilla ja nuorilla, jotka eivät saa oppimiseen riittävää tukea kotoa. Saramo kehottaakin kuntia kiinnittämään huomiota siihen, että lasten ja nuorten oppimista tuetaan ammattilaisten laajan kirjon avulla. Tästä on jo olemassa hyviä esimerkkejä.
Myös hyvinvoinnin ja oppimisen kriisi
Osassa kunnista, kuten Helsingissä, koronavaikutusten paikkaamiseen tarkoitettua lisärahoitusta on käytetty koulutusleikkausten mahdollistamiseen, Saramo moittii.
”Lapsilta ja nuorilta jää koronan vaikutuksia paikkaava tuki pahimmillaan saamatta, kun koulutuksesta leikataan ja lisärahoitus käytetään sen sijaan normaalin toiminnan ylläpitämiseen.”
Korona on aiheuttanut terveyskriisin lisäksi myös hyvinvoinnin ja oppimisen kriisin.
”Nyt on tehtävä kaikki voitava, jotta tämä vaikea aika ei pääse jättämään pysyviä jälkiä lasten ja nuorten hyvinvointiin ja oppimiseen. Koulutusleikkaukset kriisin keskellä eivät yksinkertaisesti ole hyväksyttäviä”, Saramo kirjoittaa.
Hänen mukaansa tarvitaan pitkälle tähtäävä kansallinen suunnitelma siitä, miten lähitulevaisuudessa paikataa koronasta johtuvaa oppimis- ja hyvinvointivajetta erityisesti lasten ja nuorten osalta.