Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Suojainten vaikutukset työntekijöiden terveyteen ovat PAMin mukaan jääneet liian vähälle huomiolle koronapandemian torjumisessa.

Koronavirusta vastaan tarkoitettujen erilaisten suojaimien käytöstä aiheutuvia riskejä työntekijöille ei olla Palvelualojen ammattiliitto PAMin mukaan arvioitu työpaikoilla riittävästi. Työntekijöiden turvallisuuden lisäämiseksi PAM kiirehtisi myös koronarokotteen saamista alan työntekijöille.

Palvelualojen työpaikoilla otettiin keväällä nopealla tahdilla käyttöön erilaisia toimenpiteitä työntekijöiden ja asiakkaiden suojaksi. Poikkeustilanteesta johtuen käyttöön otettujen suojainten terveysvaikutukset työntekijöihin ovat jääneet työpaikoilla vaille perusteellista riskien arviointia, vaikka asiakasturvallisuuteen onkin panostettu mallikkaasti.

– Esimerkiksi kasvomaskien soveltuvuutta tai niiden jatkuvan käytön merkitystä työntekijöiden terveydelle ei ole arvioitu kunnolla. Työterveyshuoltoa tulee hyödyntää aina, kun tehdään päätöksiä erilaisten suojainten tarpeesta eri työtehtävissä sekä niiden vaikutuksista työskentelyyn, toteaa PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä.

Työnteko kasvomaskin kanssa rasittaa työntekijöitä aiempaa enemmän.

Työnteko kasvomaskin kanssa rasittaa työntekijöitä aiempaa enemmän. Fyysistä työtä tehdessä sisään- ja uloshengitys on voimakkaampaa ja vaatii enemmän ponnistusta maskin kanssa ja tästä johtuen taukoja voidaan tarvita enemmän kuin normaalisti.

– Siksi riittävät lepo- ja juomatauot on otettava työpaikalla ja riskejä arvioitaessa huomioon. Lisäksi työntekijöiden erilaiset edellytykset käyttää suojaimia pitäisi käsitellä yksilöllisesti ja mahdollisuus vaihtaa maski riittävän usein uuteen ja puhtaaseen on työpaikoilla varmistettava, Kähärä sanoo.

ILMOITUS

Pleksit vaikeuttavat kuulemista

Kunnollista riskien arviointia on tehtävä työpaikoilla riittävän usein. Kähärä huomauttaa, että esimerkiksi pandemian vuoksi asennettujen pleksien aiheuttamat melu- ja heijastusongelmat ovat laajasti arvioimatta.

– Pleksit aiheuttavat kassoilla kuulemisongelmia, jolloin sekä myyjä että asiakas joutuvat korottamaan ääntään ja tilan kokonaishäly voi nousta huomattavasti. Nämä tilanteet pitäisi pystyä ottamaan työntekijöiden suojelussa paremmin huomion, Kähärä toteaa ja jatkaa

Samoin psykososiaalinen kuormitus asiakaspalvelussa on jäänyt liian vähälle huomiolle. Siksi myös sen vaikutukset työntekijän työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin on syytä arvioida perusteellisesti.

Koronavirusrokote nopeasti asiakaspalvelutehtävissä työskenteleville

PAMin mielestä suorassa asiakaspalvelutehtävissä työskentelevien pitäisi saada mahdollisuus ottaa rokote koronaa vastaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

– Kun koronavirusrokotetta tarjotaan eri ryhmille, on palvelualoilla työskentelevien turvallisuus otettava rokotejärjestyksestä päätettäessä huomioon, toteaa PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Rokote on tehokas tapa torjua virusta. Se suojaa sen ottajaa, mutta myös vähentää viruksen leviämistä muihin.

– Toivottavaa on, että työnantajat tarjoavat tietoa rokotteen turvallisuudesta ja vaikutuksista työntekijöille yhdessä esimerkiksi työterveyshuollon asiantuntemusta hyödyntäen. Kaikkien osapuolten laajalla yhteystyöllä pystytään virusta vastaan taistelemaan kaikista tehokkaimmin, Rönni-Sällinen toteaa.

Kestotilauksen ensimmäinen vuosi 142eur

Tarjous uusille kestotilaajille!

Kestotilauksen ensimmäinen vuosi nyt vain 142€ – säästä 20 euroa.
Voit maksaa tilauksesi 3, 6 tai 12 kuukauden erissä. Kestotilaajana saat lukuoikeuden myös digilehteen.
Tarjous uusille kestotilaajille on voimassa 18.4. saakka.

Tilaa tästä!