Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Pääministeri Sanna Marin totesi, että olemme taloudellisesti sodanjälkeisen historian pahimmassa tilanteessa: tehtaita suljetaan ja kulkutauti jyllää, myös EU vaatii meiltä kosolti uusia uhrauksia.

Tästäkin selviämme omin avuin kuten aikanaan sotakorvauksistakin, tarvitaan vain yksituumaisuutta ja ymmärrystä kotimarkkinoinnin vaikutuksista. Vanha hokema ”suosi suomalaista” tuo lisäarvoa talouteemme, kun me kuluttajina tai julkisina päättäjinä suosimme suomalaisia yrityksiä ja saamme säilytettyä monta työpaikkaa ja pelastettua jopa monta yritystä Suomessa.

Suomalaisten käyttäessä 10 euroa enemmän kuukaudessa suomalaisiin tuotteisiin se säästää tai ylläpitää laskennallisesti 10 000 työpaikkaa vuodessa. 10 euroa kuukaudessa tarkoittaa 650 miljoonan euron lisäystä kulutuskysyntään vuodessa Suomalaisen Työn Liiton laskelman mukaan.

Marketeissa kotimaiset vaihtoehdot tulisi ryhmitellä selkeästi esille, helpottamaan valintaa siitä huolimatta, että ne voi tunnistaa myös pikku logoista.

Kotimaan matkailun suosiminen on terveyden kannalta turvallista, nyt on ruskamatkojen aika. Vaikka kotimaisen suosiminen saattaa herättää arvostelua protektionismista, oikeuttaa tämä poikkeustilanne kuitenkin siihen.

Esko Järvenpää
Jämsä

Päätoimittaja Sirpa Puhakka

Hyvä lukija!

”Jokainen tilaus vahvistaa meitä tekemään parempaa journalismia, vaihtoehtoa valeuutisille ja humpuukille”, sanoo päätoimittaja Sirpa Puhakka.

Tilaa Kansan Uutiset ja edistät moniäänistä journalismia!