Lehtikuva/Jussi Nukari

Varotoimien tarkempi toteuttaminen jää paikallisesti päätettäväksi.

Koulujen lukuvuosi alkaa ensi viikolla varsin normaalisti viime kevään poikkeustilaan verrattuna.

Opetus toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena, mutta myös etäopetuksen tarpeeseen varaudutaan, kerrottiin Opetushallituksen tiedotustilaisuudessaan tiistaina.

Varokeinot kouluissa ovat oppimisen ja kansainvälistymisen johtajan Anni Miettusen mukaan pitkälti samoja kuin keväällä: turvavälien pitämistä ja käsi- ja yskimishygieniaa korostetaan. Tarkemmat ohjeet on Miettusen mukaan paras laatia paikallisella tasolla.

Opetushallituksen ohjeistus perustuu muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjeisiin, joihin odotetaan päivitystä tällä viikolla.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen näkee vastuun toimista jäävän vahvasti kuntatasolle.

ILMOITUS

– Toki kunnat ovat hyvin erilaisia, eikä Opetushallitus kovin tarkkoihin ohjeisiin voikaan mennä. Mutta tästä seuraa eroja koulujen ja lasten välille, Luukkainen sanoi STT:lle.

Etäopetukseen vain, jos välttämätöntä

Etäopetukseen voidaan syksyn aikana siirtyä paikallisesti tai alueellisesti vain, jos se on välttämätöntä, eli jos lähiopetusta ei tartuntatilanteen vuoksi voida turvallisesti järjestää. Taustalla on perusopetuslain väliaikainen lakimuutos.

Opetuksen järjestäjien on myös laadittava varautumissuunnitelma poikkeusjärjestelyihin siirtymisen varalta, kertoi Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen STT:lle.

Kevään etäopetus sujui Opetushallituksen alustavien huomioiden mukaan niin peruskoulussa, lukiossa kuin ammattioppilaitoksissa olosuhteisiin nähden yleisesti hyvin. Puutteitakin havaittiin, esimerkiksi digilaitteiden ja etäopiskelutaitojen osalta.

Opetushallituksen mukaan oppimiseen ja hyvinvointiin mahdollisesti kevään mittaan syntyneitä puutteita kartoitetaan lukuvuoden aikana.

OAJ:n Luukkainen vaatii aiheesta voimakkaampaa kannanottoa.

– Koulutuksen järjestäjätasolla on välittömästi kartoitettava oppimisvaje ja tehtävä suunnitelma, millä sitä paikataan, Luukkainen sanoi.