Koronapandemia ja siitä seurannut koulujen sulkeminen on vienyt maailman köyhät koululaiset entistäkin surkeampaan jamaan, kertoo Unescon kesäkuun lopulla julkaisema raportti Global Education Monitoring Report 2020.
Huhtikuussa yli 90 prosenttia maailman koululaisista joutui jäämään kotiin. Se oli koko koulutuksen historian ennakoimattomin häiriö. Kesäkuun lopulla koronasulku vaikuttaa yhä 62 prosenttiin koululaisista.
Historia osoittaa, että terveyskriisit johtavat etenkin köyhimpien tyttöjen heitteille jäämiseen. Monet eivät enää palaa kouluun, kun ne aukeavat sulun jälkeen.
Monet eivät enää palaa kouluun, kun ne aukeavat sulun jälkeen.
Jotta kukaan ei putoaisi
Unescon mukaan Intiassa maanlaajuinen koulujen sulkeminen vaikutti 320 miljoonaan lapseen, joista noin 158 miljoonaa on tyttöjä. Muiden maiden tapaan Intiassa paikataan koulusulun aukkoa etäopetuksella, internetin välityksellä.
– Jotta kukaan ei putoaisi kyydistä tämän kriisin aikana, eikä myöhemminkään, on tärkeää ymmärtää koululaisten moninaisia tarpeita ja pyrkiä tyydyttämään ne. Online-opetus on joillekin loistava ratkaisu, televisio ja radio saattavat olla joillekin toisille soveliaampia, Unescon raportin kokoamista johtanut Manos Antoninis kertoo sähköpostilla Ranskasta.
– Mutta yksikään yksittäinen ratkaisu ei ole täydellinen kaikille, ja lisäksi ovat ne huono-osaiset oppilaat, joita mikään nykyään tarjolla oleva ratkaisu ei palvele. Heidän oppimisensa kärsii ja heidän sidoksensa kouluun voi heiketä. Heidän perheensä todennäköisesti vajoavat köyhyyteen, Antoninis lisää.
Yksityiskoulut etäopettavat
Kaikilla Intian koululaisilla tai opettajillakaan ei ole riittävän vahvaa internet-yhteyttä, välineitä, taitoja tai työskentelyolosuhteita, jotta he voisivat hyödyntää tarjolla olevia alustoja. Useimpien opettajien täytyi hetkessä vaihtaa uusiin työkaluihin, joilla opettaa, korjata kotitehtäviä sekä olla yhteydessä oppilaisiin ja näiden vanhempiin.
– Intian tilastokeskuksen otostutkimuksessa vuosilta 2017–2018 raportoitiin, että vain noin neljänneksellä kotitalouksista oli internet-yhteys. Kun koulut sulkujen jälkeen aukeavat, niiden on otettava huomioon juuri koetut oppimiskatkokset, joista köyhimmät kärsivät eniten, Antoninis sanoo.
Intian yksityiskoulut kylläkin tarjosivat viivyttelemättä etäopetusta Skypen, sähköpostin, YouTuben ja WhatsApp-ryhmien kautta. Yksityiskoulujen oppilaiden perheet ovat yleisesti ottaen hyvätuloisia, heille digiopetus on vain klikkauksen päässä. Heidän kodeistaan löytyy älypuhelimia, läppäreitä, internet-yhteyksiä ja katkeamatonta sähkövirtaa.
Nousu köyhyydestä keskeytyi
Janan toisessa päässä ovat miljoonat 13-vuotiaan G. Lela Reddyn kaltaiset koululaiset. Hän on lumppujen kerääjänä työskentelevän yksinhuoltajaäidin vanhin lapsi Odishan osavaltion Bhubaneswarin kaupungissa.
Kuusi vuotta sitten lumppujen kerääjien ja kerjäläisten lapsille tarkoitettu päihdekuntoutuskeskus Ashayen tarjosi Reddylle mahdollisuuden päästä kunnolliseen kouluun. Koulunkäynnin ohella hän auttaa äitiään lajittelemaan tämän keräämää katujätettä sekä hoitamalla pikkuveljeään äidin poissa ollessa.
Ennen koronaa Reddy oli päässyt kahdeksannelle luokalle valtion koulussa. Hänet tunnetaan hyvänä väittelijänä ja Bollywood-sävelmien laulajana ja tanssijana. Hän hallitsee digioppimisen ja pystyy auttamaan koulutovereitaan siinä.
Reddyn mahdollisuudet nostaa itsensä köyhyydestä ovat nyt tauolla, kuten miljoonilla muillakin koronasulun aikana kasvavan digikuilun syrjäyttämillä nuorilla tytöillä. Delhiläinen järjestö Praxis India on arvioinut, että neljä kymmenestä intialaisesta tytöstä ei voinut osallistua digiopetukseen ja yli puolet käytti taloussyistä vähemmän aikaa opiskeluun kuin ennen sulkua.