Lehtikuva/Markku Ulander

Kiinnostuneiden määrä karisi prosessin aikana seitsemästä kahteen. Lopulta VR:n ainoan kilpailijan tarjous todettiin tarjouspyynnön vastaiseksi.

VR järjestää Helsingin seudun liikenteen (HSL:n) junaliikenteen myös vastaisuudessa. Kyseessä on kymmenvuotinen sopimus, joka alkaa kesäkuussa 2021.

HSL:n hallitus päätti asiasta kokouksessaan tiistaina. VR:llä oli tarjouskilpailussa yksi kilpailija, brittiläinen yksityinen Go-Ahead Group.

HSL kertoo tiedotteessaan, että se hylkäsi Go-Aheadin tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. HSL:n mukaan Helsingin seudun junaliikennettä myös nykyisin operoiva VR oli parempi myös tarjousten vertailussa sekä laadun että hinnan pisteissä.

Sopimus kattaa pääkaupunkiseudun kehäradan sekä Helsingin seudun muun raideliikenteen rantarataa pitkin Helsingistä Siuntioon ja pääradalla Helsingistä Keravalle.

Helsingin seudun junaliikennettä operoidaan Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiön omistamalla kalustolla. Ne ovat operaattorin käytössä sopimuksen mukaisen liikenteen hoidossa ilman erillistä korvausta.

ILMOITUS

Ulkomainen kilpailu jäi saapumatta

HSL käynnisti kilpailutusprosessin Juha Sipilän (kesk.) hallituskaudella kesällä 2018, jolloin Anne Bernerin (kesk.) johtama liikenne- ja viestintäministeriö valmisteli henkilöjunaliikenteen kilpailuttamista erissä muualla Suomessa. Viime kesällä virkaan astunut SDP:n johtama uusi hallitus kuitenkin hautasi hankkeen.

– Tämä tarkoitti käytännössä, että HSL:n tarjouskilpailu jäisi kilpailijoiden ainoaksi tilaisuudeksi tulla Suomen henkilöjunaliikenteen markkinoille, HSL:n hallituksen kokouksen esityslistassa arvioitiin.

HSL:n hankintaprosessi oli kaksivaiheinen, ja sen ensimmäisessä vaiheessa hankinnasta oli kiinnostunut yhteensä seitsemän yhtiötä. Silloin mukana oli VR:n ja Go-Aheadin ohella Ruotsin valtiollinen rautatieyhtiö SJ ja neljä muuta Euroopassa toimivaa joukkoliikenneyhtiötä.

Tämän jälkeen sopimuksen esittelytilaisuuksiin osallistuivat enää VR, Go-Ahead, SJ ja Arriva Sverige. Arriva on Saksan valtiollisen raideyhtiö Deutsche Bahnin omistama brittiyritys.

Go-Ahead on viime vuosina etsinyt uusia markkinoita useista maista. Se voitti esimerkiksi Norjan ensimmäisen raidekilpailutuksen, jonka myötä se aloitti liikennöinnin Oslon seudulla viime vuoden joulukuussa.

Päätoimittaja Sirpa Puhakka

Hyvä lukija!

”Jokainen tilaus vahvistaa meitä tekemään parempaa journalismia, vaihtoehtoa valeuutisille ja humpuukille”, sanoo päätoimittaja Sirpa Puhakka.

Tilaa Kansan Uutiset ja edistät moniäänistä journalismia!