Lehtikuva/Anni Reenpää

– Poikkeustilan seurauksena monet arkipäiväiset asiat ja palvelut siirtyivät digitaaliseksi. Digitaalisten palvelujen käyttäminen ei kuitenkaan ole tuttua kaikille, kertoo Digi- ja väestötietoviraston projektipäällikkö Minna Piirainen.

Digi- ja väestötietovirasto järjestää valtakunnallisen digitukiverkoston kanssa Digitukiviikon toukokuun ensimmäisellä viikolla. Digitaalinen poikkeustila ei ole vain tämän hetken haaste.

– Muutos ohjaa myös tulevaisuuden kulutusta ja käyttäytymistä. Haluamme nostaa aiheen kampanjan avulla julkiseen keskusteluun. Digitaalisista taidoista täytyy puhua ja niitä täytyy kehittää yhteistyöllä, kertoo projektipäällikkö Minna Piirainen.

– Kampanjan tarkoituksena on myös kerätä tietoa ja erilaisia toimijoita yhteen.

– Tavoitteena on, että mahdollisimman moni ihminen voi olla kiinni yhteiskunnassa ja hoitaa itse arjen asioita myös poikkeustilan aikana, sanoo digi- ja väestötietoviraston projektipäällikkö Minna Piirainen.

Kampanja lisää yhdenvertaisuutta, neuvontaan panostetaan erityisesti

Digituki-kampanja haastaa kansalaisia, organisaatioita, järjestöjä ja yhdistyksiä auttamaan läheisiään digitaidossa. Digituki-kampanja on kaikille avoin.

ILMOITUS

– Tavoitteena on, että mahdollisimman moni ihminen voi olla kiinni yhteiskunnassa ja hoitaa itse arjen asioita myös poikkeustilan aikana. Olemme kannustaneet toimijoita panostamaan erityisesti neuvontaan.

Kampanjassa on mukana pankkeja, elektroniikka- ja teleoperaattoriyrityksiä, yhteiskunnallisia toimijoita sekä valtion organisaatioita. Eri yritykset ja toimijat osallistuvat digitaalisen tuen järjestämiseen.

– Tukea on tulossa muun muassa reaaliaikaisen live-neuvonnan muodossa. Esimerkiksi digitukea antavat tahot voivat kertoa omista palveluistaan sekä koronan aiheuttamista muutoksista palveluiden käytön tukeen ja neuvontaan.

– Meille on myös tärkeää, että tavalliset kansalaiset jakavat omia näkemyksiään, kokemuksiaan ja onnistumisiaan kampanjan aikana, Piirainen huomauttaa.

Facebookissa, kirjautumista ei kuitenkaan vaadita

Piirainen kertoo kampanjan olevan käytännössä Facebook-tapahtuma.

– Facebook-sivu on kaikille avoin. Vaikka henkilö ei kuulu Facebookiin, niin kampanjaa on mahdollista seurata. Sivuille jaetaan tietoa sekä digituesta että kampanjasta, mutta myös sen teemoista. Liveneuvonta järjestetään myös sivulla. Toivomme, että kaikki kampanjaan osallistuvat tahot näkyvät ja kuuluvat kampanjan sivuilla.

– Lisäksi kampanja näkyy muualla sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Twitter on tärkeä väline asiantuntija viestinnän kannalta. Kampanjasta tulee yksi vuosittainen lisä meidän tapahtumakokonaisuuteen, Piirainen sanoo.

Hän kertoo etänä annettava digituen olevan vielä erittäin suuren kehitystyön alla.

– Sen perusteella on mahdollista, että järjestämme asiantuntijatapahtuman tai -viikon, johon kootaan erityisesti siihen liittyvää teknologia- ja sisältöosaamista.