Kouluissa palataan lähiopetukseen 14.5. alkaen, hallitus päätti neuvottelussaan keskiviikkoiltana. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rajoituksille ei ole enää tarvetta.
Päätökseen vaikutti terveysviranomaisten arvio siitä, että lapset saavat hyvin harvoin, jos ollenkaan tartuntoja eivätkä myöskään tartuta aikuisia. Epidemiologisen arvion perusteella valmiuslain varhaiskasvatusta ja perusopetusta koskevan soveltamisasetuksen jatkamiselle ei ole enää perusteita.
Pääministeri Sanna Marin kertoi illalla, että opetusta voidaan järjestää vuoroissa ja kouluissa voidaan käyttää muitakin tiloja kuin luokkahuoneita.
Opetuksen järjestäjä ei voi tämän jälkeen järjestää etäopetusta. Opetusministeri Li Andersson sanoi, että normaaliolojen läsnä- ja poissaolosäännöt pätevät etäopetuksen päätyttyä. Oppilaan poissaololupa on erikseen anottava, muuten kyseessä on luvaton poissaolo.
Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ovat laatineet ohjeet järjestelyihin, joita noudattaen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen voidaan palata. Tärkeintä on välttää tarpeettomia fyysisiä kontakteja ja järjestää opetustilat niin, että niissä on normaalia enemmän väljyyttä.
Myös välitunnit ja kouluruokailu on järjestettävä oman luokan tai ryhmän kanssa. Isoja kokoontumisia, kuten kevätjuhlia, ei järjestetä.
Henkilöstön tulee toimia saman lapsiryhmän kanssa ja hygieniaohjeita on noudatettava tarkasti. Yksityiskohtaisista järjestelyistä päättävät koulutuksen järjestäjät.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelevat yhdessä ohjauskirjeen aluehallintovirastoille. Epidemian leviämistä yhteiskunnassa rajoitetaan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osalta tartuntatautilain nojalla.
Riskiryhmien osallistumisen lähiopetukseen arvioi lääkäri. Työntekijöiden osalta arviointi tehdään yhdessä työterveyden ja työnantajan kanssa.
Lähiopetus keskeytettiin Suomen kouluissa 18. maaliskuuta alkaen.
Li Anderssonin mukaan oppimisen tuen tarve kasvaa syksyllä. Toukokuun lisätalousarviossa päätetään toimista, joiden avulla pyritään varmistamaan etäopetusjakson jälkeinen tuki.
Hallitus käsittelee toisen asteen ja korkeakoulutuksen rajoituksia myöhemmin.