Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Yt-neuvottelujen piirissä on Meyer Turun koko henkilöstö, yli 2 000 työntekijää.

Turun telakan pääluottamusmies Juha Jormanainen sanoo STT:lle, että yt-neuvotteluiden laajeneminen oli negatiivisessa mielessä sykähdyttävä tieto.

– Vaikka se ottaa päähän, ei oikein ketään voi syyttää. Tämä (koronavirus) on nimenomaan ulkoinen tekijä. Perinteisin ay-termein sanottuna tästä ei oikein voi kapitalistiakaan syyttää, Jormanainen sanoo.

Laivanrakennusyhtiö Meyerin Turun telakka kertoi aiemmin tiistaina laajentavansa yt-neuvottelujaan. Lähtökohtana on irtisanoa 450 työntekijää, yhtiö kertoo tiedotteessa. Lisäksi 900 työntekijää on muiden toimien kuten erilaisten työaikajärjestelyjen, lomautusten ja osa-aikaistamisten kohteena.

Laajentuneiden yt-neuvottelujen piirissä on koko Meyer Turun henkilöstö eli yli 2 000 työntekijää.

Pääluottamusmiehen mukaan nämä ovat pakollisia toimia, koska ei ole laivoja tuleville vuosille tehtäväksi niin paljoa kuin oli vielä muutama kuukausi sitten.

ILMOITUS

Jormanainen kertoo, että aiemmin aloitetut lomautusneuvottelut päättynevät pian ja lomautukset alkavat. Uusien yt-neuvotteluiden hän arvioi kestävän viikkoja.

Vaikka pääluottamusmies luonnollisesti toivoo, että neuvottelukierroksesta selvitään mahdollisimman vähin irtisanomisin, hänen mukaansa on tärkeintä varmistaa elinkeinon säilyminen Turussa.

– Toivotaan ja uskotaan, että laivanrakennusta tulevaisuudessakin täällä vielä on.

Tilauskirjaa yritetään venyttää

Meyer Turun seitsemän aluksen tilauskirjan laivojen tarkoista rakentamis- ja valmistumisajoista neuvotellaan edelleen. Aiemmin tilauskirja on ulottunut vuoteen 2025.

– Pyrkimys on, että sitä tilauskirjaa venytettäisiin ulottumaan pidemmälle, jottei meille tule siihen väliin tyhjiä vuosia, sanoo Meyer Turun viestintäpäällikkö Tapani Mylly.

– Odotamme, että uusia tilauksia ei hetkeen tule asiakkailtamme, jolloin tilauskirjan ajallisella venyttämisellä saamme taattua tänne työtä tasaisemmin pidemmäksi aikaa, hän jatkaa.

Myllyn mukaan vähennystarve on valitettavan iso. Hänen mukaansa se johtuu siitä, että telakka oli valmistautunut voimakkaaseen tuotannon kasvuun, joka oli näköpiirissä ennen koronakriisin puhkeamista.

– Nyt se on hävinnyt, jolloin ikävä kyllä joudutaan näin rajuihin toimiin.

Turun telakka sai viimeisimmän tilauksensa viime vuoden kesällä. Vuoteen 2025 ulottuva tilauskirja kattaa seitsemän alusta, joista kahta rakennetaan parhaillaan.