Palvelualojen yritysten näkymät ovat muuttuneet yhä synkemmiksi koronakriisin takia, kertoo Paltan tuore kyselytutkimus. 78 prosenttia vastaajista arvioi yrityksensä liikevaihdon laskevan huhti–toukokuussa. Keskimäärin liikevaihto laskee hieman yli 30 prosenttia. Maaliskuussa liikevaihto laski kyselyn mukaan 55 prosentilla yrityksistä.
Kyselyn tulosten perusteella yksityisten palveluiden yhteenlaskettu liikevaihto laskee maalis–huhtikuussa noin 25 prosenttia vuodentakaisesta.
– Alkuvaiheessa koronakriisi koetteli erityisesti ihmisten liikkumiseen ja matkailuun liittyviä aloja sekä henkilökohtaisten palveluiden, tapahtumien, viihteen ja koulutusten tuottajia. Kriisin pitkittyessä se myös laajenee, ja vaikutukset alkavat realisoitua myös muilla palvelualoilla kuten asiantuntijapalveluissa huhti-toukokuussa. Liikevaihdon ennakoidaan kasvavan ainoastaan yksittäisissä toiminnoissa kuten liikkeenjohdon konsultoinnissa ja ohjelmistopalveluissa, Paltan elinkeinopolitiikan johtaja Tatu Rauhamäki toteaa.
215 000 joutuu lomautettavaksi
Kyselyyn vastanneista yrityksistä yhteensä 64 prosenttia on lomauttanut tai tulee lomauttamaan henkilöstöä. Lomautukset koskevat keskimäärin noin puolta henkilöstöstä. Lomautettavaksi joutuu arviolta noin 215 000 henkilöä. Lomautusmäärät nousevat suuriksi, koska koronakriisistä eniten kärsineet palvelualat ovat työvoimaintensiivisiä.
Osaavasta työvoimasta yritetään kuitenkin pitää kiinni kriisinkin keskellä. Vain 6 prosenttia vastaajista on irtisanonut henkilöstöä ja 11 prosenttia arvioi irtisanovansa seuraavan 2 kuukauden aikana.
Vaikka liikevaihto heikkenee dramaattisesti suuressa osassa vastaajayrityksistä, 88 prosenttia uskoo toiminnan jatkuvan myös kolmen kuukauden kuluttua. 8 prosenttia yrityksistä arvioi olevansa kolmen kuukauden kuluttua konkurssiriskissä, 1 prosenttia lopettaa ja 4 prosenttia ei osaa arvioida tilannettaan.
– Rajoitustoimien pitkittyminen heikentää yritysten uskoa tulevaan. Noin joka kymmenes yritys ei usko selviävänsä seuraavista kuukausista. Tämän takia rajoitusten vastuullisen purkamisen edellytyksiin on panostettava vahvasti, Paltan Rauhamäki vaatii.
Hän muistuttaa myös monen palvelualan kuten matkailupalveluiden sesonkiluontoisuudesta. Jos tärkeä kesäsesonki menetetään, maksujen siirto tai laina ei auta, koska seuraava sesonki on vasta vuoden päästä.