Lehtikuva/Piero Cruciatti

Pohjoisitalialainen suurkaupunki Milano aikoo koronaepidemian laannuttua avata taloutensa toisenlaiseksi kuin aikaisemmin ja vähentää autoliikennettä.

Milano ilmoitti tiistaina aikovansa muuttaa 35 kilometriä nyt autoliikenteen käytössä olevia katuja jalankulku- ja pyöräilyväyliksi.

Milano ja sitä ympäröivä Lombardian maakunta ovat kärsineet pahimmin Italian koronaepidemiassa. Yhdeksi syyksi korkeisiin kuolleisuuslukuihin on arvioitu ilmansaasteita. Teollistunut Lombardia kuuluu Euroopan saastuneimpiin alueisiin, ja lähistöllä olevat vuoret lukitsevat saasteet alaville maille.

Koronarajoitusten aikana on autoliikenne Italiassa vähentynyt 30–75 prosenttia alueesta riippuen. Tämän seurauksena on myös ilma vähemmän saastunutta, mikä näkyy erityisesti Lombardiassa.

Yhdeksi syyksi Milanon korkeisiin kuolleisuuslukuihin on arvioitu ilmansaasteita.

Milanon kaupungin johdon huolena on, että kun taloudellinen toimeliaisuus epidemian jälkeen palaa, palaa myös autoliikenne entiselleen, koska ihmiset haluavat välttää julkisia kulkuneuvoja.

Tiistaina julkistetulla Strade Aperte -liikennesuunnitelmalla pyritään vastaamaan tähän huoleen sulkemalla katuja autoliikenteeltä, muuttamalla väyliä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä suosiviksi sekä tekemällä uusia jalkakäytäviä ja leventämällä entisiä.

ILMOITUS

Lyhyehköt työmatkat

Milano on tiheästi rakennettu 1,4 miljoonan asukkaan kaupunki, jossa keskimääräinen työmatka on 4 kilometriä. Työmatkoista 55 prosenttia tehtiin ennen epidemiaa julkisilla liikennevälineillä.

Suunnitelman toteuttaminen aloitetaan toukokuussa kaupungin tärkeimpiin ostoskatuihin kuuluvalla Corso Buenos Airesilla. Kokonaan uudistukset on tarkoitus saada valmiiksi kesän loppuun mennessä.

Milanon apulaispormestari Marco Granelli sanoi tiedotusvälineille tiistaina, että Milano aikoo avata taloutensa uudelleen, mutta haluaa tehdä sen toiselta pohjalta kuin aikaisemmin.

– Olemme vuosien ajan pyrkineet vähentämään autoliikennettä. Jos kaikki kulkevat autolla, ei ole tilaa ihmisille, ei ole tilaa liikkua, ei ole tilaa kaupalliselle toiminnalle kauppojen ulkopuolella, sanoi Granelli.

Milanoa on vuodesta 2016 johtanut kolmen vasemmistopuolueen koalitio, jonka muodostavat Demokraattinen puolue, Sinistra Italiana ja Italia dei Valori.

Milanon suunnitelma on saanut kiitosta ilmastoaktivisteilta kautta maailman, ja esimerkiksi Greta Thunberg kehui sitä twiitissään kunnianhimoisimmaksi suunnitelmaksi Euroopassa.