Lehtikuva/Markku Ulander

Näin Kelassa varaudutaan ruuhkiin

Kela on ollut varautumistilassa jo muutaman viikon purkaen ruuhkia mm. ylitöinä.

Puhelimessa asiointi on noin kolminkertaistunut. On korvattu asioimispisteissä asiointia tartuntavaaran vuoksi.

Verkkoasiointi noussut jo yli 70 prosentin.

1 000 työntekijää tulee lisää etuuskäsittelyyn.

Toimistoon pääsee asioimaan aina tarvittaessa, myös pääkaupunkiseudulla.

ILMOITUS

Tehty ohjeita ja neuvoja asiointiin, jos ei ole puhelinta käytössä.

Työttömyyskassojen ruuhkiin jumittuneille myönnetään toimeentulotukea. Tämän joutuu maksamaan takaisin työttömyyskorvauksesta.

Kahta etuutta ei myönnetä päällekkäin.

Kelan työttömyysturvan ja toimeentulotuen hakemukset ruuhkautuvat huhtikuussa. Toimeentulotuki, asumistuki ja työttömyysetuudet ovat etusijalla.

Kelassa varaudutaan mittavaan hakemusten sumaan huhtikuun aikana koronaepidemiasta johtuvien lomautusten vuoksi.

Kela joutuu paikkaamaan toimeentulotuella Yleisen työttömyyskassan (YKT) tai muiden työttömyyskassojen ruuhkiin jumiutuneiden ihmisten toimeentuloa. YTK on ilmoittanut hakemusten käsittelyn viivästyvän useita kuukausia.

– Varmasti tulee painetta Kelalle. Kaikki ne ongelmat työttömyyskassoilla tulevat näkymään perustoimeentulotuen puolella, arvioi etuusjohtaja

Anne Neimala Kelan järjestämässä etätiedotustilaisuudessa tänään.

Mittava määrä uusia Kela-asiakkaita

Neimalan mukaan Kelassa joudutaan varautumaan kassojen tilanteesta riippuen nostamaan koronaepidemian aiheuttamien lisäkustannusten tasoa.

Tällä hetkellä Kelassa arvioidaan työttömyysturvan, perustoimeentulotuen ja asumistuen menojen kasvavan noin yhden miljardin euron verran. Kela toimeenpanee vuosittain noin 15 miljardilla eurolla erilaisia etuuksia.

Uusia työttömyyskorvaushakemuksia arvioidaan tulevan 130 000. Tämän lisäksi tulee 90 000 uutta yleisen asumistuen hakijaa ja saman verran eli 90 000 hakee perustoimeentulotukea.

Hakemusten käsittelyssä oikaistaan mutkia

Vielä nyt huhtikuun alussa Kela pystyy hyvin lakisääteisissä ajoissa käsittelemään hakemukset. Henkilökuntaa on siirretty puhelinpalveluun asiakaspalvelusta, ja vapaita aikoja on jäänyt joinakin päivinä jopa käyttämättä.

Kelan pääjohtaja Outi Antila vakuuttaa, että Kelan tavoitteena on pitää käsittelyajoista kiinni.

– Ruuhkahetkiä voi tulla, jolloin emme pysty tähän.

Käsittelyprosesseja on virtaviivaistettu lain sallimissa puitteissa. Kaikkia normaalisti vaadittavia selvityksiä ei välttämättä yhtä tarkasti vaadita. Esimerkiksi toimeentulotukihakemukset pitäisi käsitellä seitsemän päivän kuluessa ja työttömyysturvahakemus 30 päivässä.

Tavanomaisesti tehdään päivittäin tuhansia päätöksiä, mutta nyt odotetaan tulevan jopa kymmeniä tuhansia hakemuksia.

Yhteydenpitoa poliittisiin päättäjiin tiivistetään

Pääministeri Sanna Marin (sd.) arvioi vahvoin äänenpainoin eduskunnan kyselytunnilla Kelan palvelupisteiden sulkemista juuri nyt, kun apua tarvittaisiin tavanomaista enemmän.

Käsittelyprosesseja on virtaviivaistettu lain sallimissa puitteissa.

Antila vakuutti, että kaikille on taataan palvelu myös henkilökohtaisesti. Kela on pyrkinyt siirtämään palveluja verkkoon. Osassa suljetuissa palvelupisteissä ei ole kyetty takaamaan turvaväliä. Sekä asiakkaat että työntekijät olisivat altistuneet tartunnalle.

– Pääkaupunkiseudun toimistojen toimintatapaa on muutettu. Puhelimessa täytetään asiakkaiden puolesta hakemuksia. Muutos ei kaikin osin ole kantautunut valtioneuvoston korviin, sanoo Antila.

– Toivomus on, että ihmiset asioisivat vain terveinä – ettei tartuteta työntekijöitä tai muita odottajia.

Hän korostaa, että lähes kaikki asiat voidaan hoitaa verkossa ja verkkoasiointi on lisääntynyt. Noin 300 palvelupisteestä on vähän yli 50 pois käytöstä.

Sekä Kelan Antila että Kelan hallituksen puheenjohtaja Vertti Kiukas korostivat, että yhteydenpitoa ja viestintää poliittiseen päätöksentekoon aiotaan lisätä.

Näin Kelassa varaudutaan ruuhkiin

Kela on ollut varautumistilassa jo muutaman viikon purkaen ruuhkia mm. ylitöinä.

Puhelimessa asiointi on noin kolminkertaistunut. On korvattu asioimispisteissä asiointia tartuntavaaran vuoksi.

Verkkoasiointi noussut jo yli 70 prosentin.

1 000 työntekijää tulee lisää etuuskäsittelyyn.

Toimistoon pääsee asioimaan aina tarvittaessa, myös pääkaupunkiseudulla.

Tehty ohjeita ja neuvoja asiointiin, jos ei ole puhelinta käytössä.

Työttömyyskassojen ruuhkiin jumittuneille myönnetään toimeentulotukea. Tämän joutuu maksamaan takaisin työttömyyskorvauksesta.

Kahta etuutta ei myönnetä päällekkäin.