”Asiakkaat tietävät oman roolinsa ja vuorosanat, ja me työntekijät tiedämme omamme. Jokainen asiakas kertoo meille vuorollaan samat asiat, että olen valmis vastaanottamaan mitä työtä tahansa, milloin tahansa ja mistä tahansa ja me sitten esitämme uskovamme heitä. Jos meille sattuu huono päivä, niin sitten ei uskota ja tulee karenssi.”
Virkailijat nauroivat päälle. Minua heidän kertomansa sekä nauratti että puistatti.
Sain rajoitetuista ja perin kummallisista toimintatavoista te-palveluiden asiakkaana itsekin konkreettisen opetuksen työttömänä sairastuttuani. Sairastuin vakavasti pian työttömäksi jäätyäni ja jouduin pitkälle sairauslomalle. Kunnollisena työnhakijana tietysti ensi töikseni yritin ilmoittaa te-palveluiden oma-asioinnin kautta sairauslomasta. Onnekseni ilmoitusta ei kuitenkaan pystynyt siellä tekemään, koska sairausloman päättymispäivä ei ollut tiedossani, eikä ilmoitusta ollut mahdollista lähettää ilman sitä. Löysin kuitenkin te-palveluiden valtakunnallisen palvelunumeron, johon soitin.
– Hei, haluaisin ilmoittaa jääneeni eilen sairauslomalle. Olen siis työtön työnhakija.
– Nythän on niin, ettei sinun kannata ilmoittaa sitä meille.
– TÄH?
– Niin, että sairauslomaa ei kannata kiirehtiä ilmoittamaan, että sen ehtii ilmoittaa jälkikäteenkin.
– Ai niinkö, milloin?
– Jos ilmoitat meille olevasi sairas, etkä voi vastaanottaa työtä, sinulla ei ole oikeutta saada sairausloman kahden viikon omavastuuajalta työttömyyskorvausta. Minun onkin nyt kysyttävä, oletko valmis vastaanottamaan jäljellä olevaa työkykyäsi vastaavaa työtä?
– Öö, en, olen todella sairas, en ole leikisti sairas. Minun jäljellä olevaa työkykyäni ei pystytä vielä arvioimaan, koska diagnoosikaan ei ole selvillä.
– Sinun kannattaisi vastata, että olet valmis vastaanottamaan työkykyäsi vastaavaa työtä, muuten et ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen sairausloman omavastuuajalta.
– Kuka minun työkykyni nyt sitten määrittelee?
– Sinä itse.
– Ahaa. Siinä tapauksessa olen valmis vastaanottamaan vaakatasossa tehtäviä töitä.
– Eli oletko valmis vastaanottamaan työkykyäsi vastaavia töitä?
– Kyllä, ehdottomasti olen!
– Hyvä juttu. Kiitos ja kuulemiin.
Puhelun jälkeen minua sekä nauratti että suututti. Olin onnellinen siitä, että langan toisessa päässä ollut virkailija neuvoi minua valehtelemaan, etten menetä vähäisiä tulojani, mutta vielä enemmän minua suututti se, että te-palveluiden sisään on rakennettu tällainen kummallinen himmeli, jossa asiakkaan on valehdeltava saadakseen sen taloudellisen korvauksen, johon hänellä pitäisi kaiken oikeudenmukaisuustajun perusteella olla oikeus. Onhan työssäkäyvälläkin oikeus saada palkkaa sairausloman omavastuuajalta, miksi siis työttömällä työnhakijalla ei ole samaa oikeutta?
Harmikseni asiakkuuteni te-palveluissa katkesi pian alkamisensa jälkeen sairastumiseeni. Ehkä minäkin olisin pian sisäistänyt roolini te-palveluiden työttömänä työnhakija-asiakkaana ja oppinut lausumaan oikeat, tuohon rooliin kuuluvat vuorosanat.
Kirjoittaja on kasvatuspsykologi.