Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus on jumissa. Erityisesti pääkaupunkiseudulla ollaan huolissaan siitä, että asuntorakentaminen tyrehtyy.
Viime vuosina MAL-sopimus on parantanut erityisesti Helsingin ja sen kehyskuntien asuntotilannetta roimasti. Se on sisältänyt rakentamisen käynnistysavustuksia ja tukea kunnallistekniikan rakentamiseen. Kunnat ovat kaavoituksissaan varanneet tilaa asuntotuotannolle.
Tulppa työllisyystavoitteelle
Ihmiset eivät voi muuttaa työn perässä.
Siihen on liittynyt myös liikenneinfran kehittäminen.
– Se on erittäin iso asia, sanoo vasemmistoliiton keravalainen kansanedustaja Pia Lohikoski. Hän on perehtynyt asumisen ongelmiin aiemmassa työssään Vuokralaiset ry:ssä.
Hän toteaa, että juuri pääkaupunkiseudulla on eniten pulaa kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista ja muistakin asunnoista.
– Muuttoliikenne suuntautuu Helsingin seudulle, jossa työllisyys vetää parhaiten. Asuntopula on tulppa työllistymiselle ja hallituksen työllisyystavoitteelle, Lohikoski sanoo.
– Ihmiset eivät voi muuttaa työn perässä, kun eivät saa asuntoa. On vakava juttu, jos emme saa pian MAL-sopimusta, jolla pystyttäisiin lisäämään asuntotuotantoa.
Ennätysmäärä asuntoja
MAL-sopimus on kannustanut erityisesti Helsingin seudulla suunnitelmallisuuteen ja kuntien väliseen taakan jakoon. Neljässä vuodessa asuntoja on pääkaupunkiseudulle rakennettu ennätykselliset 60 000.
– Asumisen hinnassa se ei näy, mutta näen, että jos tätä rakentamista ei olisi, asumisen hinta olisi noussut vielä nykyistä enemmän.
Lohikoski on tyytyväinen hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaan kohtuuhintaisia asuntoja rakennettaisiin vuositasolle aiempaa enemmän.
– Valitettavasti siihen ei ole vielä löytynyt budjetissa vastinetta, hän sanoo.
Asunnot jäävät ilmaston varjoon
Lohikoski arvioi, että asuntoasioista vastaavassa ympäristöministeriössä asuntoasiat ovat jääneet ilmastoasioiden varjoon.
– Ilmastoasiat ovat tärkeitä, mutta ei voi olla niin, että asuntoasiat saavat odottaa. Asuminen on kuitenkin ihmisten elämän perusasia, hän muistuttaa.
Helsingin Sanomat kirjoitti alkuviikosta, että MAL-sopimuksen viipyminen johtuu liikenneministeriöstä, joka työskentelee 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kimpussa.
– Siellä pitäisi priorisoida MAL-sopimukset ja erityisesti Helsingin seudun MAL-sopimus. Se voidaan sitten sisällyttää 12-vuotiseen suunnitelmaan sen sijaan, että pitkän tähtäimen suunnitelma tehtäisiin ensin ja asuntotuotantotavoitteet viivästyvät vähintään vuodella ja samalla hallituksen työllisyystavoitteet viivästyvät. Helsingin seudulla pohjatyö valmistui jo viime huhtikuussa.