Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski on suivaantunut kauppojen kikkailuun, jossa ”kansallistetaan” ulkomaista alkuperää oleva elintarvike Suomi-lipulla tai muilla kotimaisuusmielikuvilla.
Viime viikolla mediassa tuotiin esille, kuinka uusiseelantilaisen karitsan paistin muovikääreeseen oli painettu siniristilippu.
– Suomen lippua käytetään elintarvikepakkauksissa tarkoitushakuisesti niin, että kuluttajalla on mahdollisuus harhautua luulemaan tuotteen olevan kotimaista. Elintarvikkeiden markkinoinnissa tämänkaltainen tuotteen kansallistaminen Suomen lipulla tai muilla Suomi-mielikuvilla on valitettavan yleistä, Myllykoski toteaa.
Tämänkaltainen kauppojen toiminta ja julkinen keskustelu luo ikävän varjon myös suomalaisten laadukkaita tuotteita valmistavien elintarvikejalostajien ylle.
– On ikävää, että harhautunut kuluttaja kytkee pettymykseen myös suomalaisen elintarvikejalostajan, toteaa Myllykoski.
Harhaanjohtavien tietojen antaminen markkinoinnissa on kielletty
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan harhaanjohtavien tietojen antaminen markkinoinnissa on kielletty, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt.
– Elintarvikkeiden markkinointiin tarvitaan kurinpalautusta. Siksi tein toimenpidealoitteen hallitukselle, jotta hallitus ryhtyisi toimenpiteisiin kieltääkseen elintarvikkeiden pakkauksissa ja markkinoinnissa Suomen lipun käytön, mikäli raaka-aineen alkuperämaa ei ole Suomi, Myllykoski sanoo.