Tulevaisuudessa työvoiman saamiseksi täytyy pitää huolta täydennyskoulutuksesta ja ammatillisten oppilaitosten lähiopetuksesta, vasemmistoliiton puheenjohtaja, opetusministeri Li Andersson totesi SAK:n edustajistossa torstaina.
Hän muistutti, että rakentajista, teollisuuden työntekijöistä ja lähihoitajista alkaa olla pulaa.
Andersson nimitti omaa ministeritehtäväänsä hallituksen tärkeimmäksi, sillä koulutuksessa on kyse Suomen tulevaisuudesta. Hän muistutti, että vain perusasteen koulutuksen saaneista ainoastaan 40 prosenttia on töissä. Jokaisesta ikäluokasta 15 prosenttia jää vaille toiseen asteen tutkintoa.
– Opetushallituksen arvion mukaan 80 prosenttia uusista työpaikoista vaatii korkeakoulutasoista osaamista. Nyt tavoitteena on, että puolet nuorista aikuisista suorittaisi korkeakoulututkinnon.
Koulutetuin ikäluokka alkaa jäädä samaan aikaan eläkkeelle, ja Suomessa on muita Pohjoismaita korkeampi rakennetyöttömyys. Pahimmassa tapauksessa samaan aikaan on paljon työpaikkoja vapaana, mutta sopivaa työvoimaa ei ole tarjolla. Andersson tähdensi, että uudet työpaikat vaativat korkeakoulutasoista osaamista, mutta eivät välttämättä korkeakoulututkintoa.
Hallituksen päätös yhteensä 235 miljoonan euron lisäpanostuksesta ammattiopettajien ja ohjaajien palkkaamiseen tänä ja ensi vuonna on ministerin mukaan yksi askel työvoiman turvaamiseksi.
Ay-liike mukaan ilmastoinnovointiin
Suomesta tulee Antti Rinteen (sd.) hallituksen mukaan maailman ensimmäinen hiilineutraali valtio. Anderssonin mukaan nyt on aika käydä keskustelua keinoista.
– On pakko kysyä, minkälaisia toimia ja innovaatioita tarvitaan ilmastotavoitteiden ja työllisyyden, uusien työpaikkojen, yhdistämiseksi. Tähän tarvitaan esityksiä myös ay-liikkeeltä.
Sosiaalisesti oikeudenmukainen ilmastopolitiikka ei jätä Anderssonin mukaan valintoja yksittäisten kuluttajien varaan, vaan ilmastoratkaisut ovat koko yhteiskunnan asia, myös työpaikkojen. Ministeri otti esimerkiksi Raahen SSAB:n tavoitteen muuttaa koko tuotantonsa fossiilivapaaksi, vaikka tehdas on nykyisin Suomen suurin yksittäinen päästölähde.
Andersson muistutti Espanjan valtion sopimuksesta, jossa valtio satsaa miljoonia euroja hiilikaivosten työläisten työllistämiseksi, kun kaivokset suljetaan. Suomessakin tarvitaan valtion tukea ilmastomuutoksessa. Ministeri mainitsi tässä yhteydessä liikenteen päästötavoitteet. Liikenteen päästöjen vähentäminen täytyy hänestä tehdä siten, että tavallisten ihmisten autoilu on edelleen mahdollista.