Lentoveroa ajava kansalaisaloite etenee eduskunnan käsittelyyn. Aloitteeseen tuli eilen torstaina yli 16 000 allekirjoitusta, jotka nostivat kokonaismäärän yli lain edellyttämän 50 000 allekirjoituksen.
Aloitteessa vaaditaan eduskuntaa ryhtymään toimiin, jotta Suomeen saataisiin matkustajakohtainen lentovero.
Aloitteessa veroa perustellaan muun muassa sillä, että lentäminen on Suomessa kuten melkein kaikkialla muuallakin lähes verovapaata. Esimerkiksi polttoaineesta ei peritä veroja. Tämän avulle lentojen hinnat on painettu hyvin alas.
”Lentoliikenne tuottaa hiilidioksidia erittäin paljon, koska yksikköpäästöt ovat suuret ja matkat pitkiä.”
– Verotuksen avulla tapahtuvan valtion taloudellisen ohjauksen tulee kannustaa ihmisiä tekemään ympäristön ja elinkelpoisen tulevaisuuden kannalta hyviä ratkaisuja, ei päinvastoin, aloitteessa kirjoitetaan.
Ruotsissa lentovero otettiin käyttöön viime vuonna. Siellä sitä aloitteen mukaan peritään 6–40 euroa yhtä lentomatkustajaa kohden.
Moni poliitikko on kritisoinut yksittäisen maan lentoveroa. Esimerkiksi kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen kirjoitti Twitterissä, että lentovero olisi EU-tason asia.
Vasemmistoliiton kansanedustaja Jussi Saramo puolestaan pitää kansallista lentoveroa ongelmallisena tilapäisratkaisuna, joka kuitenkin kannattaa tehdä parempaa odotellessa.
Vastauksena sain heti toisiksi yleisimmän loogisen virheen, kiitos. Kun mikään yksittäinen teko ei ratkaise ongelmaa kokonaan, ei kannata tehdä mitään? Sinänsä pidän itse kansallista lentoveroa ongelmallisena tilapäisratkaisuna, joka kuitenkin kannattaa tehdä parempaa odotellessa https://t.co/iEceMEG2dO
— Jussi Saramo (@jussisaramo) November 1, 2019
Sosiaalialan järjestöjen kattojärjestö Sosten pääekonomisti Jussi Ahokas näkee, että kansalliset lentoverot auttavat nostamaan painetta EU-tason lentoverolle.
Itse ajattelen #lentovero'sta muun muassa näin (liittyy Juhanan kohtaan 2):
Kun riittävän moni EU-valtio on säätänyt kansallisen lentoveron, paineet EU-tason lentoverolle ovat riittävän suuret ja se toteutetaan. 2-best ratkaisut tekevät näin tilaa "tehokkaammille" toimille. https://t.co/LMx0VY0VIZ
— Jussi Ahokas (@ahokasjaj) November 1, 2019
Hurja kasvuvauhti
Lentoliikenne kasvaa tällä hetkellä hurjaa vauhtia. Viime vuonna maailmassa tehtiin yli neljä miljardia lentomatkaa. Suomessa lentoliikenne on kasvanut lähes kymmenen prosentin vuosivauhtia, aloitteessa kerrotaan.
– Lentäminen kiihdyttää ilmastonmuutosta, ja siksi tarvitaan myös taloudellisia ohjauskeinoja suomalaisten lentämisen vähentämiseksi. Lentoliikenne tuottaa hiilidioksidia erittäin paljon, koska yksikköpäästöt ovat suuret ja matkat pitkiä.