UP/Tiina Tenkanen

Vuoden 2030 kansalliseksi tavoitteeksi on asetettu liikenteen osalta 50 prosentin päästövähennys vuoden 2005 tasosta.

Vaihtoehtoisilla polttoaineilla käyvien autojen osuus on arvioitu olevan vuonna 2025 noin 27 prosenttia ensirekisteröinneistä. Autokannan uusiutumista vähäpäästöiseen yritetään edistää.

Uusiutuuko Suomen autokanta tarpeeksi nopeasti, tietojohtaja Juha Kenraali liikenne- ja viestintävirasto Traficomista?

– Tilastojen mukaan päästöt vähenevät, mutta tavoitteet ovat aika kovat. Nykyvauhti tällaisenaan ei riitä. Jonkinlainen tehostus tarvitaan.

– Uusia, vähäpäästöisempiä autoja on tulossa.

– Vain sähköautot ovat nollapäästöisiä.

ILMOITUS

Kuinka vanhaa autokanta on?

– Tällä hetkellä autokannan keski-ikä on runsaat 12 vuotta.

– Autokanta vanhenee vuosittain noin 2–3 kuukaudella eli valitettavasti suunta on väärä.

– Autojen keskimääräinen romutusikä on 20,6 vuotta, mikä kuvaa hyvin autokannan ikää.

Päästäänkö tätä vauhtia vuoden 2030 päästötavoitteisiin?

– Nykyinen kehitys ei riitä. Tavoitteiden saavuttamiseksi monien eri toimijoiden pitäisi tehdä päästöjä vähentäviä ratkaisuja.

– Esimerkiksi logistisiin ketjuihin voitaisiin saada tehokkuutta digitalisoinnilla. Teknologisen kehityksen ja uusien keksintöjen lisäksi tarvitaan poliitikkojen oikeanlaisia päätöksiä sekä uudenlaista asennetta kulutukseen.

Hinta ratkaisee autokaupoissa. Onko käytettyjä vähäpäästöisiä autoja myynnissä tarpeeksi?

– Kyllä niitä on jonkin verran.

– Vaihtoehtoisia käyttövoimia, kuten kaasua ja sähköä käyttävien autojen osuus autokaupassa on hieman noussut. Mutta ne ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot.

– Auton vaihto vähäpäästöisempään riippuu siitäkin, soveltuuko esimerkiksi pienempi auto henkilön käyttötarkoitukseen.

Näkyikö Suomen nousukausi uusien autojen kaupassa?

– Tilastojen mukaan nousukausi näkyy yleensä autojen myynnissä, mutta nyt ei näkynyt.

– Joitakin jarruttavia tekijöitä on ilmassa. Ehkä epävarmuutta esimerkiksi tulevasta verotuksesta.

Kumpi aiheuttaa enemmän päästöjä, auton valmistus vai käyttö?

– Suomessa keskimääräisillä ajokilometreillä laskettuna auton käytön osuus koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä on noin 80 prosenttia, auton valmistuksen osuus 10–15 prosenttia ja polttoaineen valmistuksen ja jakelun 5–10 prosenttia.

– Kierrätyksessä auton materiaaleista voidaan hyödyntää 97 prosenttia, josta uusiokäyttöön menee 14 prosenttia.

Päätoimittaja Sirpa Puhakka

Hyvä lukija!

”Jokainen tilaus vahvistaa meitä tekemään parempaa journalismia, vaihtoehtoa valeuutisille ja humpuukille”, sanoo päätoimittaja Sirpa Puhakka.

Tilaa Kansan Uutiset ja edistät moniäänistä journalismia!