Lehtikuva/Issouf Sanogo

”132 miljoonaa tyttöä ympäri maailman ei ole koulussa.” Näin todetaan UNESCOn heinäkuussa julkistetussa artikkelissa. Toisin kuin Suomessa, koulutus ei ole kaikille itsestäänselvyys muualla maailmassa. Erityisesti tytöt on monissa maissa rajattu koulun ulkopuolelle.

Yli sadalla miljoonalla tytöllä ei ole pääsyä kouluun. Koulutuksen uskotaan olevan pojille tärkeämpää, ja naisen paikan ajatellaan olevan kotona. Nämä ikivanhat stereotypiat ovat juurtuneet niin voimakkaasti ihmisten mieliin, että ne ohjaavat yhä ajatteluamme enemmän kuin huomaammekaan. Osa tytöistä pakotetaan naimisiin jopa 12-vuotiaina. Tällöin heiltä riistetään lopullisesti koulunkäynnin mahdollisuus. Maailman lähes miljardista lukutaidottomasta kaksi kolmasosaa on tyttöjä.

Tyttöjen koulutus on avainasemassa köyhyyden kitkemiseksi, sillä se mahdollistaa myöhemmin itsenäisen elämän. Koulutuksella voidaan siis pysäyttää köyhyyden kierre.

11. lokakuuta on kansainvälinen tyttöjenpäivä. Silti 132 miljoonaa tyttöä herää ilman mahdollisuutta käydä koulua.

Naisten ja miesten välisessä tasa-arvossa on ikävä kyllä vielä paljon parantamisen varaa. On käsittämätöntä, että vielä vuonna 2019 tytöiltä kielletään koulunkäynti vain sukupuolensa perusteella. Tähän voitaisiin Suomessakin ottaa kantaa ja edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa täällä ja muualla. Jokaiselle kuuluu sama oikeus laadukkaaseen koulutukseen sukupuolesta riippumatta.

Suomessa pojilla on enemmän vaikeuksia koulussa. Poikien oppimistuloksiin tulisi Suomessa panostaa, mutta samalla osaamistamme voitaisiin levittää kansainvälisestikin. Ei anneta asian vain olla, eikä katsota vain vierestä, kun toisten ihmisarvoa loukataan. Suomella on edelläkävijänä velvollisuus tukea apua tarvitsevia.

Suomessa on maailman parhaimpiin kuuluva koulutusjärjestelmä, joten jotain täällä on tehty oikein. Olisiko siis Suomen aika levittää osaamista ympäri maailman, jotta tyttöjen ja poikien välisestä epätasa-arvosta jäisi vain ruma jälki historiankirjoihin?

Laura Alatossava

Helsinki