Lehtikuva/Jussi Nukari

Parempi työelämä ja palkkaus tulevien tes-neuvottelujen aiheina.

Rautatiealan unioni RAU sanoi työehtosopimuksensa irti etuajassa. Nykyiset työnantajaliitto Paltan kanssa neuvotellut työehtosopimukset ovat voimassa vain tammikuun loppuun. Alkuperäisen sopimuksen mukaan ne olisivat olleet voimassa tammikuun 2021 loppuun asti.

RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki odottaa neuvottelujen olevan tiukat.

– Työnantajapuolella on kovat tavoitteet, mutta myös meillä on omat tavoitteemme, Palomäki sanoo.

Liitto aikoo päästä irti kiky-tunneista, saada palkansaajille lisää ostovoimaa sekä parantaa työelämän laatua.

– Vuorotyöläisten eläkeikä oli taannoin 55 vuotta. Mekaaninen eläkeiän nosto 68 vuoteen tarkoittaa, etteivät meidän jäsenet välttämättä jaksa siihen asti.

ILMOITUS

Työelämän laatukysymykset koskevat Palomäen mukaan muun muassa työn keventämistä ja lepoaikojen uudelleensuunnittelua.

– Jos halutaan, että työllisyysaste nousee 75 prosenttiin, niin on pidettävä huolta, että työntekijät jaksavat eläkkeelle asti.

Irtisanotut työehtosopimukset koskevat veturimiesten tehtäviä sekä asiakaspalvelu- ja hallinnollisia tehtäviä, liikenteenhoitoa ja -ohjausta.

Yhdessä jäsenistön kanssa

RAU valmistautuu mahdollisesti loppiaisen jälkeen alkaviin neuvotteluihin keräämällä ammattiosastoilta ehdotuksia työehtosopimuksen kehityskohteiksi. Palomäki korostaa, että neuvottelujen tavoitteet laaditaan jäsenistön kanssa yhdessä. Jo nyt jäsenistöltä on tullut runsaasti ehdotuksia.

– Tavoitteet ovat varmasti selvät joulukuussa.

Palomäki arvioi, ettei neuvotteluja saada päätökseen työrauhan aikana.

Työttömiä tuskin lainkaan

Rautatiealan unioni on siitä harvinainen palkansaajajärjestö, että sen 2 000 työikäisestä jäsenestä vain noin prosentti on puheenjohtajan arvion mukaan työttöminä.

– Toimihenkilöitä sanotaan toisinaan irti, sillä työnantajalla on yt-neuvotteluja vähän väliä, Palomäki toteaa.

Alalla ei ole suurta vaihtuvuutta. Valtionrautatiet VR on jäsenten pääasiallinen työllistäjä.

Rautatiealan Unioni RAU perustettiin viime vuoden marraskuussa, kun Rautatievirkamiesliitto (RVL) ja Veturimiesten liitto (VML) yhdistyivät.