KalevalaFest/Maarit Kytöharju

Mikä KalevalaFest?

Kalevala elävänä tai kuolleena -festivaali oli Tuomari Nurmion ja Juha Hurmeen masinoiman KalevalaFest-hankkeen ensimmäinen kaupunkifestivaali.

Tavoitteena on monitaiteellinen, -kulttuurinen ja -tieteellinen projekti tuoda Kalevala jokanaisen ja jokamiehen oikeudeksi.

KalevalaFest oli täyttä kalevalaista energiaa.

Vihaan Kalevalaa. Vihaan Kalevalaa. Vihaan Kalevalaa, julisti Ismo Alanko Tavastian Kalevala elävänä tai kuolleena -festareilla.

Alanko palaa biisissään kekkoslaiseen Suomeen, jossa Kalevalaa on koulussa päähän pakotettu, ja Raamatun ja Kalevalan sadut ovat olleet samaa sarjaa.

Kulttuurin monitaitajat Juha Hurme ja Tuomari Nurmio lupaavat tehdä vuoden alkupuolella julkaisemassaan manifestissa monitaiteellisen, -kulttuurisen ja -tieteellisen yllätyshyökkäyksen kalevalaisen kansanperinteen kimppuun.

Ja näin tapahtuu.

”Tulitikku on sytytetty”, sanoi kaksi iltaa kalevalaiseen maailmaan viime viikonvaihteessa Helsingin Tavastialla johdatellut Hurme juhlan lopuksi.

Takana oli Kalevalan innoittamaa performancea, teatteria, puhetta ja musiikkia.

Kalevala taipuu moneksi

Ensimmäiset kalevalaiset kaupunkifestarit – KalevalaFest – saa jatkoa syksyn mittaan. Tavastialla yleisön tunnelma oli katossa. Festari lunasti suurelliset lupauksensa.

Kalevalainen kansanperinne elää kunnianhimoisten taitelijoiden tulkinnoissa. Kalevalan innoittamat taitelijat olivat kaukana aitovierten tuohivirsuisesta, kansallispukuisesta pönöttämisestä ja koulujen pakkopullarunoudesta.

Vetäjien haaste on saada myös alle kolmikymppiset symppaamaan Kalevalaa. Tavastian festariporukan keski-ikä oli neljänkympin paremmalla puolella.

KalevalaFest/Maarit Kytöharju

Mutta Kalevala taipuu myös rockiin ja räppiin. Nuoremmat sukupolvet eivät ole vielä menetettyjä kalevalaisen kansanperinteen näkökulmasta.

Hurmeen ja Nurmion liikkeelle potkaisema KalevalaFest osoittaa, etteivät 1880-luvun ”partaäijät” ja myöhempien aikojen nationalistit ole pystyneet imemään kansanperinteen elinvoimaisuutta omiin kansallismielisiin tarkoituksiinsa.

Esityksissä välittyivät tunnot kalevalaisesta, osin hyvinkin väkivaltaisesta ja armottomasta maailmasta, naisten ja erilaisuuden kovasta kohtelusta, mutta myös selviytymisestä, ronskista huumorista, seksistä ja rakkaudesta.

Kohti Italian Colosseumia?

Nurmio ja Hurme uskovat, että liikkeelle potkaistu Kalevala-hanke voi laajentua kansainväliseksi brändiksi, joka kantaa kulttuurisesti ja kaupallisesti, jopa globaalisti. Hurme murjaisi tavoitteena olevan esiintyminen Italian Colosseumilla.

Kalevalaa on käännetty 65 kielelle, urdua ja udmurttia myöten. Kalevala on nyt innoittanut luomaan vuonna 2020 ilmestyvän Kalevalan hahmoja hyödyntävän pelin, oheistuotteita, lavaklubeja, cd-levyn, ja Hurmeen mukaan monimuotoisuudelle ei näy loppua.

Projektin tekijöiden mukaan Kalevala on loppumaton inspiraation lähde eri taiteen muodoille, jopa lähteenä uudenlaisille, tuntemattomille taiteen muodoille.

Monitaiteellisen ja kaupallisen lähestymistavan voisi tulkita kansanperinteen ryöstöviljelyksi. Mutta tekijät nostavat esiin myös virallisen kaanonin ulkopuolista Kalevalaa.

Hurmeen ja Nurmion liikkeelle potkaisema KalevalaFest osoittaa, etteivät 1880-luvun ”partaäijät” ja myöhempien aikojen nationalistit ole pystyneet imemään kansanperinteen elinvoimaisuutta omiin kansallismielisiin tarkoituksiinsa.

Tavastialla kuultiin kalevalaisia tekstejä, jotka eivät ole mahtuneet Kalevalaan. Itkuvirsiä, kielen merkityksellä iloittelua, väkivaltaista ja eroottista runoutta, runoutta lapsen menettämisen surusta.

Hurme oli mainio opas

Musiikilla oli vahva rooli. Näyttelijöistä ja sirkustaiteilijoista koostuva Juha Hurme & Kalevalan ydinfysiikkaa -ryhmä johdatti kalevalaiseen perinteeseen hauskasti, älykkäästi ja ironisesti.

Itsekin Tavastialla Tohtori Hillilän kanssa esiintyneen Nurmion mukaan projektiin pyydettiin muusikkoja, joilla ei ollut suoraa kosketusta kansanrunouteen. Heille annettiin vapaat kädet, mikä näkyi ja kuului Tavastian esityksissä.

Suosikkeja ei tarvitse valita. Kattaus oli läpeensä hyvä, mutta energisimpiä esiintyjiä olivat perjantaina Paleface ja lauantaina Suistamon sähkö ja Ismo Alanko sekä Faarao Pirttikangas & Nubialaiset. Esiintymässä olivat myös Mara Balls, Jaakko Laitinen & Väärä raha sekä Pekko Käppi & K:H:H:L.

Mikä KalevalaFest?

Kalevala elävänä tai kuolleena -festivaali oli Tuomari Nurmion ja Juha Hurmeen masinoiman KalevalaFest-hankkeen ensimmäinen kaupunkifestivaali.

Tavoitteena on monitaiteellinen, -kulttuurinen ja -tieteellinen projekti tuoda Kalevala jokanaisen ja jokamiehen oikeudeksi.


Hyvä lukija!

Kiitos, että luit jutun. Tämä juttu on kirjoitettu kotiin tilattavaan lehteemme.

Jokainen tilaus vahvistaa toimituksemme resursseja kirjoittaa luotettavia uutisia ja juttuja verkkoon.

Tilaa nyt Kansan Uutiset. Edistät moniäänistä journalismia!

Tarjoushintaan kotiin kannettuna 30 €/3 kk + sähköinen digilehti 3 kuukaudeksi 4,90 €.