Kalifornian osavaltion senaatti hyväksyi tiistaina uuden lain, jota pidetään merkittävänä ennakkotapauksena. Laki määrittelee yhtiöiden varsinaisiksi työntekijöiksi ne, jotka työskentelevät työnantajan tosiasiallisen määräysvallan alaisina tai joiden työ on kiinteä osa yhtiön säännöllistä toimintaa.
Käytännössä laki koskee Uberin kaltaisille yhtiöille töitä tekeviä keikka- tai pätkätyöläisiä. Yhtiöt ovat tähän saakka voineet määritellä työntekijät itsenäisiksi yrittäjiksi, joilla ei ole palkatuille työntekijöille kuuluvia oikeuksia.
Ensi vuoden alussa voimaan astuva laki antaa keikkatyöläisille mahdollisuuden saada palkallista lomaa ja sairausajan palkkaa.
”Työntekijöiden alipalkkauksessa ei ole mitään innovatiivista.”
Lailla uskotaan olevan paljon Kaliforniaa laajempi merkitys, koska se kannustaa säätämään vastaavia lakeja myös muissa Yhdysvaltain osavaltioissa. Kalifornia on usein toiminut tienraivaajana uudistuksissa.
Laki voi luoda painetta myös Yhdysvaltain ulkopuolelle, koska useiden alustatalouden yritysten kotimaa on Yhdysvalloissa.
Kalifornia on 39 miljoonalla asukkaallaan Yhdysvaltain runsasväkisin osavaltio. Itsenäisenä valtiona Kalifornia kuuluisi maailman kymmenen suurimman talouden joukkoon. Se tuottaa seitsemäsosan Yhdysvaltain bkt:stä.
Yhtiöt eivät anna periksi
Laki hyväksyttiin Kalifornian osavaltion senaatissa äänin 29–11. Kalifornian kuvernööri Gavin Newsom on kannattanut lain säätämistä ja hänen odotetaan allekirjoittavan sen jo tällä viikolla.
Useat demokraattien presidenttiehdokkuutta tavoittelevat poliitikot ovat puhuneet lain säätämisen puolesta. Gallupien kärkisijoilla keikkuvista heihin kuuluvat Bernie Sanders, Elizabeth Warren ja Kamala Harris.
Keikkatyövoimaa käyttävät suuret yhtiöt Uber, Lyft ja DoorDash ovat lobanneet voimakkaasti lakia vastaan. Uber ja Lyft tarjoavat kyytipalveluja ja DoorDashin toimialaa on ruokalähettitoiminta.
Uber ja Lyft esittivät viime viikolla, että ne voisivat taata keikkatyöläisilleen 21 dollarin minimituntipalkan, jos uutta lakia ei säädetä.
Uber, Lyft ja DoorDash suunnittelevat vaativansa Kaliforniassa ensi vuoden marraskuun vaalien yhteydessä kansanäänestystä, jolla kuljetuspalvelut säädettäisiin poikkeukseksi laista. Ne ovat varanneet 90 miljoonaa dollaria hankkeen lobbaamiseen.
Lyftin lausunnon mukaan yhtiö on valmis viemään asian äänestäjille, jotta ”voidaan säilyttää vapaus ja palvelujen saatavuus, jota sekä kuljettajat että asiakkaat haluavat ja tarvitsevat”.
Miljoona keikkatyöläistä
Joidenkin arvioiden mukaan uusi laki lisää yhtiöiden kustannuksia 20–30 prosenttia.
Yhtiöt ovat mielellään kertoneet olevansa edelläkävijöitä uudessa talousmallissa, joka perustuu joustavuuteen.
Uutta lakia kannattava Kalifornian osavaltiosenaattori Maria Elena Durazo sanoi kuitenkin BBC:lle, että ”työntekijöiden alipalkkauksessa ei ole mitään innovatiivista”.
Kaliforniassa on suunnilleen miljoona keikkatyöläistä. Heitä on myös monilla muilla aloilla kuin kuljetuspalveluissa.
Britanniassa vetoomustuomioistuin hylkäsi viime joulukuussa Uberin valituksen ja katsoi, että kuljettajat kuuluvat yhtiön työntekijöihin, joilla on oikeus palkallisiin taukoihin ja lomiin sekä minimipalkkaan.