Alejandra Carles-Tolra

Esillä on paljon uutta eurooppalaista valokuvataidetta. Teemat vaihtelevat pakolaisuudesta silikonivartaloihin.

Suomen valokuvataiteen museon tämän kesän taiteilijat ovat kaikki ajankohtaisuudessaan vaikuttavia ja erilaisia. Tulevaisuuden näkymissä yhteistä on kuitenkin synkkyyden sijaan mahdollisuuksien ja toiveiden ylläpitäminen.

Kuvataiteilijana jo kymmenen vuotta työskennelleen Hertta Kiiskin (s. 1973) näyttely Violetti meri käy läpi useita teemoja. Keskeisiä aiheita ovat eläinten oikeudet ja ilmastokriisi. Eläinkuvissaan Kiiski puhuu toislajisuudesta, tasavertaisuudesta ihmisten kanssa. Kiiskille tärkeää on herättää katsojan halu vaikuttaa eläinten kohteluun.

Väreissä viehkoa pinkkiä ja violettia, esillä tuttuja kulutustavaroita, krääsää: ekokriisi voi välittyä näinkin. Kiiski ei halua taiteellaan saarnata, vaan kuten hän itse sanoo, salakavalasti vaikuttaa tapaan ajatella.

Kiiskin mukaan empatian avulla voisi häivyttää keinotekoista rajaa ihmisen ja luonnon välillä sekä lopettaa alistamisen kulttuuri.

Agata Wieczorek

Euroopan kulmilta

Museon kesätarjonta tutustuttaa myös uuteen eurooppalaiseen valokuvataiteeseen.

ILMOITUS

Näyttely Näkemättömät on kiintoisa. Se esittelee neljä taiteilijaa, jotka pohtivat miksi erityisesti länsimaissa tietyt ihmisryhmät järjestelmällisesti jätetään huomiotta ja syrjäytetään: keitä ei haluta nähdä, mitä on erilaisuus.

Sinead Kennedy osoittaa, kuinka vastaanottokeskus oli tarkoituksella vaikeapääsyinen ja piilossa katseilta. Hänen pakolaiskuvissaan kaikki on loputonta odottamista, tylsyyttä ja saman toistoa.

Yhtä vaikuttava on Agata Wieczorekin sarja silikonisista naisvartalomaskeista ja niiden kiinalaisista tekijöistä.

Tito Mouraz

Seitsemän valokuvaajan Kuuluu tarinaan -näyttelyssä aiheena on ihmisten välinen vuorovaikutus: miten yhdessä luomme tulevaisuutta ja turvaudumme toisiimme.

Alejandra Carles-Tolra kuvaa sarjassaan kirjailija Jane Austenin fanien muodostamaa Janeites-yhteisöä. Kuvista välittyy samanhenkisyyden tuoma turva ja onni. Fakta ja fiktiokin sekoittuvat sopuisasti.

Uimapaikka joen varrella on Tito Mourazin kuvasarja Pohjois-Portugalin jokivarsilta. Yksityiskohtaisissa kuvissa aurinko hellii lomailijoita, kasvit ja kivet sädehtivät, mutta tummuudessa on häivähdys selittämätöntä uhkaa.

Kesänäyttelyt 1.9. saakka Suomen valkuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Helsinki.

Hertta Kiiskin teos Planet (Melankolia2047), 2017, osa teoksesta.


Hyvä lukija!

Kiitos, että luit jutun. Tämä juttu on kirjoitettu kotiin tilattavaan lehteemme.

Jokainen tilaus vahvistaa toimituksemme resursseja kirjoittaa luotettavia uutisia ja juttuja verkkoon.

Tilaa nyt Kansan Uutiset. Edistät moniäänistä journalismia!

Tarjoushintaan kotiin kannettuna 20 €/2 kk. Sähköinen digilehti alkaen 4,90 €/ kk.