Jarmo Lintunen

Satakunnan energianeuvoja Marjo Kekki kehottaa kylmästi jättämään väliin kalliiden laitteiden ja remonttien hankinnan kotimyynnistä.

Ovelta ovelle kiertävät sinnikkäät kotimyyjät tuputtavat kuluttajille yhä kalliimpia ja monimutkaisempia kodin remontteja, ja kauppaa hierotaan joskus hyvin hatarilla perusteilla. Kuluttajan edun mukaista on selvittää remonttitarpeet asiantuntijan avulla ja pyytää vertailukelpoiset tarjoukset usealta yritykseltä. Mitä paremmin ymmärtää oman kodin tekniikkaa, sen varmemmin välttää hutiostokset.

Energianeuvojat saavat säännöllisesti yhteydenottoja hämmentyneiltä kuluttajilta tai kotimyyntisopimuksen solmineiden ikäihmisten omaisilta.

– Tarpeettomia remontteja on myyty esimerkiksi epämääräisiin viranomaismääräyksiin tai putkiston, katon tai hormin huonoon kuntoon vedoten. Aurinkosähköjärjestelmiä myydään ylimitoitettuina ja veloitetaan täysin tarpeettomista viranomaisluvista, Kekki kertoo.

Hän varoittaa silmämääräisesti esittely- tai myyntitilanteessa tehdyistä ja siksi epäluotettavista kuntoarvioista ja hätäisesti laadituista laitteiston mitoituksista, joiden perusteella ei pidä remontteja ja järjestelmiä tilata.

Kotimyynti jopa tuplasti kalliimpaa

Energianeuvojien saamien yhteydenottojen perusteella kotimyynnille on tyypillistä jopa yli kaksinkertainen hintataso käypään verrattuna, suullisesti esitetyt kyseenalaiset myyntiargumentit sekä kiire saada asiakkaan allekirjoitus paperiin.

ILMOITUS

– Vähintä, mitä kuluttajan kannattaa kotimyyntitilanteessa tehdä, on vaatia kaikki tiedot kirjallisina sekä nukkua rauhassa ainakin yhden yön yli ennen kuin kirjoittaa mihinkään nimeään. Jos ei ole täysin varma tarjotun työn tarpeellisuudesta, hintatasosta tai tarjottavasta laitteistosta, kannattaa asiaa selvittää luotettavan asiantuntijan tai edes toisen samanlaista remonttia tai järjestelmää toimittavan yrityksen kanssa ennen tilauksen tekemistä, Kekki kannustaa.

Kotimyyntiä vauhditetaan joskus rahoitusratkaisuilla, jotka ovat kustannuksiltaan tavanomaista pankkirahoitusta kalliimpia. Myös suuret ennakkomaksut ja etupainotteiset maksuerät huolettavat energianeuvojaa. Viimeistä maksuerää ei Marjo Kekin mielestä pitäisi maksaa, ellei urakka ole viimeistelty molempia osapuolia tyydyttävästi.

Tieto kodin järjestelmistä ehkäisee hutiostoksia

Katteettomien lupausten tekeminen ja tarpeettomien remonttien myyminen voi houkutella, jos asiakkaalla ei ole riittävästi tietoa taloteknisten järjestelmien toiminnasta ja kunnosta. Motivan koordinoimassa Harkka-hankkeessa ammattikorkeakoulujen opiskelijat tekevät haastattelututkimusta kotitalouksien energiankäytöstä ja järjestelmistä.

– Huolestuttavan monessa kodissa asutaan ymmärtämättä paljoakaan kiinteistön teknisistä järjestelmistä. Tieto energiankulutuksesta, laitteista ja niiden kunnosta auttaa ylläpitämään kiinteistön arvoa muun muassa järkevien remonttien avulla. Kuluttajien investointihalukkuus energiatehokkuuteen näkyy pysyvän edelleen matalana, joten jokainen remonttieuro kannattaa käyttää fiksusti, asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta summaa Harkka-töiden viimeisimpiä tuloksia.