Lehtikuva/Joel Saget

Ehdokkaiden sosiaalisen median mainosbudjetit jumiutuvat yhteisöpalvelun omaan järjestelmään.

Facebookissa kampanjoivat eurovaaliehdokkaat ovat kohdanneet erikoisen ongelman. Yhteisöpalvelu on aivan oikein ottanut vakavissaan huolen valheellisesta vaalivaikuttamisesta, mutta sen työkalut ovat kääntyneet itseään vastaan.

Mikäli poliittinen toimija haluaa mainostaa eurovaaleihin liittyviä asioita, hänen pitää vahvistaa henkilöllisyytensä Facebookille ja tämän jälkeen valtuuttaa mainosten rahoittajan Facebook-mainostilit mainosten pyörittämiseen.

”Tämä itsessään vie päiviä, minkä lisäksi tehtyjä valtuutuksia ei sitten kuitenkaan tunnisteta järjestelmässä, vaan niitä pyydetään yhä uudelleen”, kuvailee Feministisen puolueen puheenjohtaja ja eurovaaliehdokas Katju Aro Facebook-päivityksessään.

”Luulen, että emme ole ainoita, joilla somebudjetti on lähes koskematon.”

Aro on oikeassa; samaan ongelmaan on törmätty ainakin eläinoikeuspuolueen ja vasemmistoliiton ehdokkaiden kampanjoissa.

ILMOITUS

Vaikka valtuutus on ja siitä on mustaa valkoisella, Facebook pyytää sitä yhä uudelleen.

”On hyvä, että tällä pyritään estämään vaalivaikuttamista, mutta toistaiseksi se näyttää lähinnä estävän poliittisia toimijoita mainostamasta mitään, kun systeemi ei selvästi ole valmis”, Aho kirjoittaa.

”Tällä on sikäli merkitystä, että päivitykset näkyvät ilman mainontaa vain kahdelle prosentille sivun seuraajista. Niin hankaloittaa kyllä esimerkiksi sen viestimistä, että on ehdolla”, hän harmittelee.

Mainokset ja budjetti
jumiutuvat järjestelmään

Toinen ongelma on, että mainosten hyväksyntä kestää ensin useita päivä, jopa yli viikon. Tämän jälkeen mainokset kuitenkin hylätään, erittelemättä syytä tarkemmin.

– Koko kampanjan ajan on ollut massiivisia ongelmia saada mainoksia läpi, kuvailee vasemmistoehdokkaan somemainontaa tekevä henkilö.

Vastauksia kysymyksiin some-jätiltä on lähes mahdotonta saada. Tarkasti jäsenneltyihin spesifeihin viesteihin saa yleensä vain automaattivastauksen, kerta toisensa jälkeen.

Se, että ehdokkaiden vaalimainokset ja sosiaalista mediaa varten varattu budjetti jumiutuvat Facebookin omaan järjestelmään, palvelee pahimmassa tapauksessa juuri niitä trollaavia tahoja, joiden toimintaa on koetettu suitsia.