Lehtikuva/Scott Olson

Kuljettajat vaativat suurempaa osuutta kyytimaksuista, parempia työoloja ja parempaa työturvallisuutta.

Kyytipalvelu Uberin kuljettajat ryhtyivät keskiviikkona lakkoon useissa maissa. Aikavyöhykkeiden mukaisesti lakko alkoi ensimmäisenä Australiassa.

Maakohtaisesti tavoitteet vaihtelevat jonkin verran, mutta perusvaatimuksena kuljettajat haluavat suuremman osuuden tuloista. Myös lakon kesto vaihtelee jonkin verran maittain, mutta viimeisten on määrä loppua torstaiaamuna Suomen aikaa.

Lakko ajoitettiin juuri ennen torstaina alkavaa Uberin osakeantia, jonka odotetaan tuovan yhtiölle 100 miljardia dollaria.

”Uber on alustatalouden pahin toimija.”

”Emme halua ansioittemme pysyvän minimitasolla. Haluamme Uberin olevan vastuussa meille, ei sijoittajille”, sanoi New Yorkin taksialan ammattiliiton (NYTWA) edustaja Sonam Lama Common Dreams -nettisivustolle.

”Alustataloudessa on kyse vain siitä, että työntekijöitä riistetään viemällä heidän oikeutensa. Sen on loputtava. Uber on alustatalouden pahin toimija”, jatkoi Lama.

ILMOITUS

New Yorkissa kuljettajat vaativat kuljettajien suuremman ansio-osuuden lisäksi parempaa työturvallisuutta.

Yhdysvaltain ja Australian lisäksi lakko koskee ainakin Brasiliaa, Britanniaa, Chileä, Nigeriaa, Costa Ricaa ja Keniaa.

Kuljettajat ovat vedonneet asiakkaisiin, jotta he eivät käyttäisi Uberin tai solidaarisuuslakossa olevan Lyftin palveluita lakon aikana.

Johtajilla jättitulot

Yhdysvalloissa lakossa ovat ainakin New Yorkin, Philadelphian, San Franciscon, Chicagon, Los Angelesin, San Diegon ja Washingtonin Uber-kuljettajat. Uberin päämajan luona San Franciscossa järjestetään mielenosoitus.

Demokraattien presidenttiehdokkuutta tavoitteleva Bernie Sanders twiittasi tukevansa lakkoa. Hän muistutti, että Uberin viisi korkeinta johtajaa sai viime vuonna 143 miljoonan dollarin tulot.

Britanniassa kuljettajia edustavan IWGB-ammattiliiton toimialajohtaja James Farrar sanoi BBC:lle, että ”kuljettajat ovat luoneet tämän poikkeuksellisen vaurauden, mutta heiltä kielletään edelleen perustavanlaatuiset työntekijöiden oikeudet”.

IWBG vaatii Britannian Uber-kuskien yhtiölle maksaman osuuden pienentämistä 25:stä 15 prosenttiin sekä kyytimaksun nostamista 1,25 punnasta 2 puntaan maililta.

Uber hävisi Britanniassa viime vuonna kahden kuljettajan, Yaseen Aslamin ja James Farrarin nostaman oikeusjutun. Tuomioistuimen päätöksen mukaan kuljettajia on pidettävä Uberin työntekijöinä eikä itsensä työllistävinä. Näin heille kuuluvat sellaiset edut kuin loma-ajan palkka, palkalliset lepotauot ja minimipalkka.

Vetoomustuomioistuin vahvisti alemman oikeuden päätöksen, mutta Uber aikoo valittaa ylimpään oikeusasteeseen.