Energiayhtiö Neste yritti viime viikolla herätellä ilmastokeskustelua Totuuden hetki -nimisellä -kampanjalla , ja sitä syntyikin, mutta yllättävällä tavalla. Yhtiöstä kerrotaan kampanjavideon keränneen Nesteen sosiaalisen median kanaviin satoja kommentteja, joista poikkeuksellisen suuri osa oli negatiivisia.
Kampanjavideolla yritys haastoi joukon tunnettuja suomalaisia ja toimitusjohtajansa valheenpaljastustestiin. Tänän Neste julkisti siitä saamaansa palautetta: “En haasta, lopettakaa ilmastovööhötys!”, “Ai tekin hössötätte ilmastonmuutoksesta”, “Tankkaan vastedes muilla asemilla” ja “Leikkasin korttinne kahtia” tai “Neste meni juuri boikottiin”, he kertovat.
– Tiesimme, että ilmastonmuutos herättää tunteita. Emme kuitenkaan arvanneet, että se synnyttäisi vihapuhetta ja alatyylisiä kommentteja kuten ´tapa ittes tyhmä mummeli`, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen.
– Juuri käydyistä vaaleista puhuttiin ilmastovaaleina, ja ilmastonmuutos oli selvästi yksi mielipiteitä jakaneista vaalikysymyksistä. Keskustelun polarisaatio näkyi myös meidän kampanjassamme.
Hyötyläisen mukaan ilmastonmuutos on aikamme suurin haaste, ja siksi yhtiö aikoo jatkaa siitä puhumista negatiivisista kommenteista huolimatta.
Algoritmit rajoittavat näkyvyyttä
Vihapuheen lisäksi kampanjassa tuli toinenkin yllätys. Yhtiössä havaittiin algoritmien sensuroivan ilmastonmuutokseen liittyviä keskusteluja.
– Kampanjan lähdettyä liikkeelle meistä tuntui, ettei viestimme oikein tavoittanut laajempaa yleisöä. Kommentteja tuli paljon, mutta orgaanisesti se ei levinnyt niin kuin vastaavat aiemmat videomme.
– Tarkemmin tutkiessa selvisi, että sosiaalisen median kanavien algoritmit sensuroivat ilmastonmuutokseen liittyviä keskusteluja. Toisin sanoen niiden näkyvyyttä rajoitetaan, koska keskustelun aihe on herkkä, herättää paljon intohimoja ja on paikoin erittäin polarisoitunutta. Jos maailman vastuullisin energiayritys ei pysty rajoitusten vuoksi käymään keskustelua asiasta, niin kenellä siihen sitten on mahdollisuus?, Hyötyläinen kysyy.
Nyt yhtiö on julkaissut samasta aiheesta sensuroidun videon, jonka toimintaa sosiaalisessa mediassa se seuraa.