Lehtikuva/Mesut Turan

Kävelyn ja pyöräliikenteen vuosittaiset investoinnit on Pyöräliiton mukaan korotettava nykyisestä 30 miljoonan euron tasosta 100 miljoonaan euroon.

Pyöräliitto muistuttaa, että nykyinen taso on vain 1,8 prosenttia valtion liikennebudjetista, vaikka pyörällä ja jalan tehdään 30 prosenttia matkoista.

– Valtion tavoitteena on lisätä jalankulun ja pyöräliikenteen määrää 30 prosentilla sekä puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2045 mennessä jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus liikennesuoritteesta pitäisi tuplaantua. Siirtymä kestäviin kulkumuotoihin ei tapahdu itsestään, vaan niihin on investoitava, korostaa Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Hollannissa, pyöräliikenteen kärkimaassa, pyöräilyn infrastruktuuriin on investoitu pitkäjänteisesti vuosien ajan. Kaupungit investoivat 80 euroa asukasta kohti vuodessa. Valtakunnallinen investointien keskiarvo siellä on hollantilaisen pyöräliikenteen asiantuntijan Herbert Tiemens mukaan 33 euroa asukasta kohti vuodessa.

Pyöräilystä ja jalankulusta 90 miljoonan euron hyöty

Suomessa valtio investoi noin 6 euroa asukasta kohti vuodessa kävelyyn ja pyöräilyyn ja parhaat kaupungitkin vain noin 30 euroa. Pyöräliikenteeseen investointi on myös taloudellisesti kannattavaa, sillä tuoreen tutkimuksen mukaan pyöräily ja jalankulku tuottavat vuosittain 90 miljardin euron edestä hyötyjä EU:ssa.

ILMOITUS

Pyöräliiton ehdottamasta 100 miljoonasta noin 30 miljoonaa euroa käytettäisiin kunnille suunnattuun kävelyn ja pyöräliikenteen investointitukeen, 32 miljoonaa valtion omaan pyörätieverkkoon ja rautatieasemien pyöräpysäköintiin, 35 miljoonaa sähköavusteisten pyörien määräaikaiseen hankintatukeen sekä 3 miljoonaa liikkumisenohjaukseen, tutkimukseen, pyörämatkailuun, pyöräilykasvatukseen ja muihin kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelman toimenpiteisiin.

– Potentiaalia pyöräliikenteen lisäämiselle on Suomessa paljon, sillä jo alle kolmen kilometrin matkoista 60 prosenttia tehdään autolla. Sähköavusteiset pyörät sekä pyörän ja joukkoliikenteen yhdistäminen voivat korvata autoilua myös pidemmillä matkoilla. Valtion investointituen korottaminen saisi myös kunnat investoimaan lisää, sanoo Koistinen.

Osana GoExpo! -messuja Pyöräliitto järjestää Liikenteen tulevaisuus -vaalikeskustelun lauantaina 16.3.2019 klo 14 Messukeskuksen GoExpo Arenalla. Keskustelussa ehdokkaat pääsevät kertomaan, kuinka valtion päästövähennystavoitteet saavutetaan, ja mikä rooli pyöräliikenteellä on eri puolueiden liikennepolitiikassa.