Kiista halpatyövoiman lisäämisestä merenkulkualalla syvenee. Merimies-Unioni aloittaa alushenkilökuntaa koskevan työnseisauksen perjantaina 1. maaliskuuta kello 10, mikäli sopua ei synny. Kiistaa on palkankorotuksista ja ulkomaisen halpatyövoiman käytön lisäämisestä nykyisestä kolmasosasta 75 prosenttiin aluksilla. Liiton mukaan tämä tarkoittaisi käytännössä suomalaisten merimiesten korvaamista ulkomaisilla.
Perjantaina lakkovaroituksen antoi Suomen Konepäällystöliitto. Lakon on määrä alkaa 9.3.
Konepäällystöliiton mukaan työehtosopimusneuvotteluissa ei ole edetty, koska työnantaja vaatii lisää ulkomaalaista halpatyövoimaa alusten miehitykseen.
– Olemme tehneet kaikkemme päästäksemme sopimukseen. Lakkovaroituksen jättäminen oli viimesijainen keino. Puolustamme kotimaisia työpaikkoja, emmekä hyväksy sekamiehityksen lisäämistä, toteaa SKL:n toiminnanjohtaja Robert Nyman.
Sekamiehityksellä tarkoitetaan aluskohtaista sopimusta, jolla järjestöt sopivat ulkomaalaisten, ei-EU-työntekijöiden osuudesta aluksella sekä näiden työntekijöiden työehdoista. Tällä hetkellä varustamot voivat sopimuksella sekamiehittää kolmanneksen aluksen kustakin henkilöstöryhmästä. Suomen Varustamot vaatii sekamiehitysosuuden nostamista siten, että jatkossa 75 prosenttia alushenkilöstöstä olisi ulkomaalaisia.
– Käytännössä kotimaisen lipun alla kulkevassa aluksessa työskentelisi jatkossa yksi suomalainen konepäällystöä edustava henkilö ja loput olisivat kolmansista maista tulevaa halpatyövoimaa. Suomalaisen työvoiman tulevaisuudella ei näytä olevan mitään merkitystä Suomen Varustamot ry:lle ja sen jäsenille, jotka tavoittelevat pikavoittoja ja haluavat nyt nostaa alusten salkoon merirosvolipun siniristilipun tilalle sanoo Nyman.
Liiton mukaan työnantajan vaatimus tarkoittaisi vähintään tuhannen merityöpaikan menettämistä. Toteutuessaan se vaarantaisi merkittävästi Suomen huoltovarmuuden.