Lehtikuva/Roni Rekomaa

Merimies-Unioni: Vanhukset tarvitsevat palvelua ihmiseltä ihmiselle.

Risteilyvarustamot Viking Line ja Tallink Silja ovat aloittaneet yt-neuvottelut, jotka koskevat maapuolen matkamyyjiä. Ne uhkaavat irtisanoa yhteensä jopa 60 henkilöä matkamyyntipalveluistaan.

Yt-neuvotteluita paheksuvan Merimies-Unionin mukaan tämä käytännössä tarkoittaa maapuolen matkamyyjien ammattikunnan alasajoa. Tätä ennen Viking Line on laittanut lapun luukulle Tampereen matkamyymälässä ja nyt helmikuussa myös Turussa.

Varustamot perustelevat yt-neuvotteluita risteilyiden nettimyynnillä. Merimies-Unioni ei katso tätä hyvällä. Liiton mukaan paljon risteilevä vanhusväestö – joka tuo myös merkittävät tulot varustamoille – haluaa ostaa risteilymatkansa matkamyyjältä. Nettivarauksen tekemisessä menee sormi suuhun – kuten myös hermot – monelta työssäkäyvältä perheelliseltäkin.

Liiton mielestä Viking Linen ja Tallink Siljan aloittamat yt-neuvottelut ovat myös ristiriidassa esimerkiksi Turun sataman kehittämissuunnitelmien kanssa. Satamassa aiotaan ottaa lähivuosina käyttöön lentokenttiä vastaavat turvatoimet, joiden järjestämiseksi tarvitsee palkata lisää henkilöstöä. Satamassa henkilökohtaisen palvelun määrä tulevaisuudessa näin ollen kasvaa nykyisestä. Mikäli varustamot nyt irtisanovat väkeään, on sitä tulevaisuudessa palkattava lisää.

Merimies-Unioni vertaa matkamyyjien syrjäyttämistä nettimyynnin takia japanilaiseen hotellibisnekseen. Japanissa hotelleihin palkattiin robotteja, mutta ne jouduttiin irtisanomaan ja niiden tilalle palkattiin uudestaan ihmisiä.

Vanhusväestö haluaa palvelua ihmiseltä ihmiselle, ja rupattelu matkamyyjän kanssa on osa risteilymatkaa, Merimies-Unioni muistuttaa.