Uusi vuosi on täällä, ja eduskunta käy vaalikauden loppurutistukseen samoissa tunnelmissa, mihin edellinen vuosi päättyi. Vaalikauden isoimman kysymyksen, soteuudistuksen, käsittely jatkuu, ja vielä on paha sanoa, saadaanko sotkusta valmista.

Hallitus on puskenut ideologista sote-malliaan asiantuntijoiden huolista piittaamatta eteenpäin tilanteessa, jossa kukaan ei oikeasti tiedä, mitä hoito tulee tavalliselle suomalaiselle maksamaan. Valinnanvapausmalli ei asiantuntijoiden mukaan toteuta säästötavoitteitaan vaan koituisi kalliiksi. Kun maakunnille ei hallituksen mallissa annettaisi verotusoikeutta, seurauksena uhkaavat olla asiakasmaksujen korotukset, vaikka maksut ovat Suomessa jo nyt Pohjoismaiden korkeimpia. Asiakasmaksujen nousu entisestään olisi täysin kestämätöntä, eikä meillä ole siihen varaa. Päinvastoin maksuja tulisi saada kauttaaltaan alemmas.

Asiakasmaksuja olisi pitänyt käsitellä sote-lakien yhteydessä. Eduskunta pääsi kuitenkin vasta nyt vuoden alussa käsittelemään sote-esityksistä erillistä uutta asiakasmaksulakia. Hallituksen esityksessä on pientä hyvääkin, mutta se ei silti tarjoa ratkaisuja terveydenhuoltomme räikeisiin yhdenvertaisuusongelmiin.

Asiakasmaksuja olisi pitänyt käsitellä sote-lakien yhteydessä.

Vuonna 2017 yli 300 000 sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksua päätyi ulosottoon. Vuonna 2015 reilulla 55 000 suomalaisella asiakasmaksuihin, lääkkeisiin ja matkoihin meni yli 40 prosenttia käytettävissä olevista tuloista. Asiakasmaksut kasautuvat: terveyskeskusten asiakkaista valtaosa kuuluu alempiin tuloluokkiin hyvin pärjäävien nauttiessa maksuttomasti laadukkaista työterveyspalveluista. Kaikkein ankarimmin maksut iskevät vanhuksiin ja niihin, jotka tarvitsevat eniten hoitoa. Hallituksen esitys ei vastaa näihin huutaviin vääryyksiin.

Hallituksen esittämässä laissa ei olisi nykyisenlaisia maksujen välikattoja. Esityksessä luovuttaisiin terveyskeskusmaksujen perimistä nykyisin rajoittavasta vuosimaksusta, joka nyt on enintään 41,20 euroa vuodessa ajanvarauskäyntien osalta. Jatkossa maksun voisi periä jokaiselta käynniltä, minkä myös tunnustetaan kohdistuvan erityisesti paljon palveluja käyttäviin vanhuksiin. Jokaiselta terveyskeskuskäynniltä voitaisiin periä 20,60 euron maksu aina 683 euroon saakka vuodessa.

Erillisiä maksukattoja ei myöskään olla yhtenäistämässä, vaan ne jäisivät erillisinä voimaan. Hoidon, lääkkeiden ja matkakustannusten erillisten maksukattojen myötä pienituloisen vuotuinen omavastuuosuus voi nykyisin nousta 1 600 euroon. Vasemmistoliitto on vaatinut yhtä yhtenäistä ja alennettua 760 euron vuosittaista maksukattoa hoidolle, lääkkeille ja matkoille, sekä terveyskeskusmaksuista luopumista koko maassa.