Kommentti: Kiitos ja herätys!
Lasten ja nuorten lukutaidosta ja matematiikan osaamisesta ollaan syystä huolissaan. Tosin niin on ollut jo parikymmentä vuotta. Silti oppimistulokset ovat heikentyneet.
Varsinkaan pojat eivät tutkimusten mukaan tartu kirjoihin. Yhtenä syynä pidetään sopivan luettavan puutetta.
Onneksi J. K. Rowlingin Harry Potterit ja varsinkin Jaana Kapari-Jatan tekemät suomennokset saivat monen pojan tarttumaan kirjoihin 1990-luvun lopulta 2010-luvun alkuun. Vieläkin tämä loistavasti suomennettu sarja kuluu lasten käsissä. Kiitos kääntäjälle.
Jotakin muuta tarvitaan ja nimenomaan murrosikäisille. Voisiko jokin kustantaja järjestää vaikka kirjoituskilpailun sopivan luettavan saamiseksi? Voittajan voisi julkaista jatkokertomuksena niissä sosiaalisissa medioissa, joissa nuoretkin ovat.
En nimittäin ole vielä menettänyt toivoani, sillä jokainen nuori viestii kännykällään, eivätkä ne viestit ole vielä pelkkiä kuvia ja hymiöitä.
UP/Birgitta Suorsa
Työnantajat ovat huolissaan nuorten rapautuneesta lukutaidosta. Matematiikan osaamistaso on heikentynyt edelleen oppilasryhmillä, joilla on ollut keskimääräistä huonommat matematiikan taidot.
Matematiikan ja luonnontieteiden oppimisessa tarvitaan lukutaitoa. Siksi työnantajat ovat lähteneet mukaan Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Operaatio Ankkaan.
Kaikille 10 vuotta tänä vuonna täyttäville lahjoitetaan kuukauden Aku Ankka -lehdet, ruotsinkieliset lapset saavat Kalle Anka -lehdet.
Tarkoituksena on houkutella yläkoulun kynnyksellä olevat lapset lukemaan nykyistä enemmän.
– Yläkouluun siirtyessä pojilla on kriittinen vaihe, lukuhalut vähenevät. Haluamme puuttua lukuharrastukseen riittävän varhain, johtava asiantuntija Mirja Hannula EK:sta sanoo.
Kampanjassa on mukana kaikkiaan 13 yritystä tai yhteisöä, mm. Supercell, Elisa, Veikkaus ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ:
Hannula kertoo, että työnantajat ovat aiemminkin olleet huolissaan etenkin ammattikoululaisten heikentyneestä lukutaidosta.
UPM Kymmene kustansi taannoin Sanat haltuun -kampanjaa Sanat haltuun. Siinä ammattikoulujen teknisten alojen opiskelijoille tarjottiin eri puolilla Suomea 100 lukutaitotyöpajaa, joissa opittiin suomea rap-musiikin avulla. Hankkeen toteutti Lukukeskus, hanke päättyi nyt tammikuussa.
Koulutuslupauksen sijaan osaamistakuu
Elinkeinoelämän keskusliitto haluaa, että jokainen peruskoulun päättävä nuori osaa lukea, laskea ja kirjoittaa sujuvasti. Pelkkä lukutaito ei Hannulan mukaan riitä, vaan nuoren pitää ymmärtää lukemansa.
Julkisuudessa on kerrottu ammattikoulunopettajien ikävistä kokemuksista, etteivät kaikki nuoret ymmärrä edes viestiä oppitunnin siirtämisestä.
Hannulan mukaan nuorille pitää tarjota yksilöllistä tukea.
Toissavuonna peruskoulun oppilaista noin 17 prosenttia sai tehostettua tai erityistä tukea. Tehostetun tuen oppilaista poikia oli 64 prosenttia ja erityisen tuen oppilaista 71 prosenttia.
– Annetaan erityistä tukea niille, jotka ovat putoamassa. Yksi mahdollisuus on tarjota ohjattu polku ammattiopintoihin. Tästä on Tampereella hyviä kokemuksia.
Vastaavasti nopeasti oppiville tulisi Hannulan mukaan tarjota peruskoulussa esimerkiksi matematiikan lukion opintoja.
Poikien oppimisessa ongelmia
Työnantajat ovat huolissaan varsinkin nuorten osaamistason putoamisesta luonnontieteissä.
Vuonna 2006 PISA-testeissä noin 4 prosenttia suomalaisnuorista osasi heikosti luonnontieteitä, mutta vuonna 2015 tällaisten nuorten osuus oli peräti 12 prosenttia.
Tyttöjen ja poikien erot matematiikan taidoissa ovat kolmella tasolla tyttöjen eduksi, vain lahjakkaimmassa neljänneksessä on poikaenemmistö.
Suurella osalla pojista lukemisen, matematiikan ja luonnontieteiden osaamistaso on niin matala, että se ennakoi aikuisiällä työttömyyttä ja syrjäytymistä.
kello 15.53 juttua päivitetty.
Kommentti: Kiitos ja herätys!
Lasten ja nuorten lukutaidosta ja matematiikan osaamisesta ollaan syystä huolissaan. Tosin niin on ollut jo parikymmentä vuotta. Silti oppimistulokset ovat heikentyneet.
Varsinkaan pojat eivät tutkimusten mukaan tartu kirjoihin. Yhtenä syynä pidetään sopivan luettavan puutetta.
Onneksi J. K. Rowlingin Harry Potterit ja varsinkin Jaana Kapari-Jatan tekemät suomennokset saivat monen pojan tarttumaan kirjoihin 1990-luvun lopulta 2010-luvun alkuun. Vieläkin tämä loistavasti suomennettu sarja kuluu lasten käsissä. Kiitos kääntäjälle.
Jotakin muuta tarvitaan ja nimenomaan murrosikäisille. Voisiko jokin kustantaja järjestää vaikka kirjoituskilpailun sopivan luettavan saamiseksi? Voittajan voisi julkaista jatkokertomuksena niissä sosiaalisissa medioissa, joissa nuoretkin ovat.
En nimittäin ole vielä menettänyt toivoani, sillä jokainen nuori viestii kännykällään, eivätkä ne viestit ole vielä pelkkiä kuvia ja hymiöitä.
UP/Birgitta Suorsa