UP/Mika Peltonen

Liikenteen päästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Pyöräliitto tukee Suomen tavoitetta nollata liikennepäästöt vuoteen 2045 mennessä.

Toteutuuko tavoite, pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen

– Tavoite on haastava toteuttaa, mutta… Onnistuminen vaatii toimenpiteitä nyt, jotta saamme liikenteen päästöt vähennysuralle.

Mitä nyt pitäisi tehdä?

– Yksi tärkeimmistä asioista on vähentää liikennesuoritteita. Autoliikennettä on vähennettävä etenkin kaupunkiseuduilla.

– Tämä vaatii yhdyskuntarakenteen tiivistämistä, sekä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteiden parantamista.

– Kävelyyn ja pyöräilyyn on viime aikoina investoitu turhan maltillisesti. Valtion pitäisi tukea kuntia kevyen liikenteen lisäämiseksi. Me olemme esittäneet 30 miljoonaa euroa vuodessa.

ILMOITUS

Suomalaiset kuitenkin autoilevat. Onko hiiletön liikenne mahdollinen?

– On. Liikenteeseen tarvitaan sähköautoja sekä biokaasua ja biodieseliä. Biodieseliä ei kuitenkaan millään riitä kaikille nykyisille autoille. Meidän on pystyttävä muutamaan autoja kulkemaan sähköllä ja vähentää yksityisautojen liikennesuoritteita.

– Ei tämä tarkoita, että liikkumisen tarve vähenee. Voimme liikkua jatkossa yhtä paljon kuin nykyisinkin.

Miten liikennesuoritteita voidaan vähentää?

– Muuttamalla liikkumisen tapoja. Nykyisin suomalaiset tekevät puolet yli kolmen kilometrin matkoista autoilla. Matkat voisi hoitaa polkupyörällä kymmeneen kilometriin asti. Kaupunkiseudulla polkupyörä voi olla jopa nopein tapa liikkua.

– Nykyisissä liikkumistottumuksissamme on kehittämisen varaa. Olemme tottuneet autoliikenteeseen 1960-luvulta alkaen ja siihen infraan on pistetty rahaa. Siksi autolla on helppo liikkua Suomessa. Tämän konseptin pitää muuttua, jos haluamme kehittää ihmisten liikkumistottumuksia vähäpäästöisempään suuntaan.

Päätoimittaja Sirpa Puhakka

Hyvä lukija!

”Jokainen tilaus vahvistaa meitä tekemään parempaa journalismia, vaihtoehtoa valeuutisille ja humpuukille”, sanoo päätoimittaja Sirpa Puhakka.

Tilaa Kansan Uutiset ja edistät moniäänistä journalismia!