Postin kuvapalvelu

Postin hinnat ovat nousseet keskimäärin 47 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2017.

Posti on jo pitkään nostanut jakeluhintojaan huomattavasti enemmän kuin alan yksityiset toimijat, ilmenee Sanomalehtien Liiton Spring Advisorilla teettämästä jakeluselvityksestä.

Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmbergin mukaan Postin hinnoittelupolitiikka osoittaa hyvin valtionyhtiön kaksoisroolin ongelmallisuuden.

– Päättäjien olisi linjattava, onko Postin tärkeämpi tuottaa palveluja kansalaisille vai rahallista tuottoa valtiolle. Postin yhteiskunnalliset tehtävät tulisi jatkossa eriyttää puhtaista markkinatoiminnoista, jotta jakelupalvelut ja tasapuolinen tiedonsaanti kyettäisiin turvaamaan koko maassa.

Päättäjien olisi linjattava, onko Postin tärkeämpi tuottaa palveluja kansalaisille vai rahallista tuottoa valtiolle

Posti julkisti viime viikolla muutoksensa kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointipalvelujen hinnastoihin ja palveluihin. Lehtien ja kirjeiden jakelun hinnat nousevat tuntuvasti, mutta Postin oman mainostuotteen Postisen hinnat eivät nouse.

Odotettavissa lisää hintojen korotuksia

Medialiitto esittää erilaisten jakelujen yhdistämistä ja alueellista kilpailuttamista. Liiton mielestä kustannustehokkuus paranisi, ja posti voitaisiin jakaa maaseudulla jopa aikaisemmin. Lisäksi päällekkäisten kuljetusten poistuminen pienentäisi hiilijalanjälkeä.

– Ilman rakenteellisia uudistuksia edessä on yhä lisää hinnankorotuksia ja palvelutason heikennyksiä. Ne vaarantavat lehtien toimintaedellytykset. Ilman pikaisia toimia voi Suomeenkin syntyä valkeita alueita, joissa paikallista demokraattista päätöksentekoa ei seuraa eikä valvo kukaan, Holmberg huomauttaa.