Charles Chaplin oli kokonaisvaltainen elokuvantekijä (käsikirjoittaja, ohjaaja, näyttelijä, säveltäjä) ja vuosikymmenten ajan suuren yleisön ylivertainen suosikki maailmanlaajuisesti, aito megatähti.
1930-luvun alussa häneen iski sekä henkilökohtainen että ammatillinen kriisi. Avioliitto oli hajonnut ja sitä puitiin laajalti julkisuudessa. Toinen huoli puolestaan liittyi elokuvan tekniseen kehitykseen: Chaplin koki äänielokuvan uhkaksi.
Lähes mykkä Kaupungin valot (City Lights, 1931) otettiin kuitenkin kaikkialla hyvin vastaan.
Chaplin ei ollut sinisilmäinen länsimainen turisti, joka metsästi kaukomaiden eksotiikkaa.
Chaplin lähti markkinoimaan sitä Eurooppaan, minkä jälkeen koitti monessakin mielessä merkittävä seikkailu maapallon toisella laidalla.
Asiasta tekee tarkemmin selkoa ranskalaisen Raphael Millet’n käsikirjoittama ja ohjaama dokumentti Chaplin Balilla (Chaplin in Bali, 2017). Millet on saanut mahdutettua vajaaseen tuntiin ison siivun kiehtovaa ja vähemmän tunnettua elokuvan historiaa.
Dokumentti osoittaa selkeästi, miten kuukaudet Balilla vuonna 1932 olivat käänteentekevä vaihe Chaplinin elämässä.
Taiteellisen uudistumisen lisäksi terävöityi hänen yhteiskunnallinen ajattelunsa. Chaplin ei ollut sinisilmäinen länsimainen turisti, joka metsästi kaukomaiden eksotiikkaa. Millet’n mielestä Bali-kokemus muokkasi Chaplinin käsitystä kolonialismista ja lopulta myös kapitalismista. Tästä on vankka osoitus suurenmoinen klassikko Nykyaika (Modern Times, 1936).
Charles Chaplin teki Bali-matkan isoveljensä Sydneyn kanssa. Tämän muistiinpanot ja Chaplinin vuonna 1933 suositussa naistenlehdessä viidessä osassa julkaistu matkakertomus muodostavat dokumentin yhden keskeisen pilarin.
Merkittävää on myös runsas ja todella nautittava arkistomateriaali valokuva- ja filminäyttein. Mukana on osuvasti valittuja katkelmia muutamista Chaplin-klassikoista.
Chaplin Balilla. Teema Fem tiistaina 27.11. klo 21.00, torstaina 29.11. klo 15.05. Areena.