Pääministeri Juha Sipilä järjesti tiistaina päivällä suuren mediahuomion saaneen pyöreän pöydän keskustelun, jonka tarkoituksena oli kiirehtiä ja tehdä lisää toimia ilmastopolitiikassa. Tuloksia eduskuntapuolueiden työryhmältä on luvassa kuukauden kuluttua.
Tiistaina illalla ilmastokiireet olivat ohi. Eduskunta käsitteli hallituksen esitystä ajoneuvoveron keventämisestä 50 miljoonalla eurolla. Veronkevennys on keskimäärin 20 euroa painottuen täyssähkö- ja vähäpäästöisiin autoihin. Myös keskipäästöisen henkilöauton, jonka hiilidioksidipäästö on noin 160 grammaa kilometriltä, ajoneuvoveron perusvero on kevenemässä noin 19 euroa.
Vasemmistoliiton Kari Uotila kutsui esitystä ”tosi erikoiseksi”.
– Jos tarkoituksena on, että painopistettä siirretään auton ostamisesta ja omistamisesta sen käyttöön vuosittaisen ajoneuvoveron muodossa tai sitten kulutukseen, polttoaineeseen tai ehkä jatkossa tietulleihin tai johonkin muuhun järjestelmään perustuvaan, käyttöön perustuvaan, niin tämä on täysin tämän kehityksen vastainen.
Osa sulle–mulle-budjettisopua
Eikä se ole ainoa erikoisuus esityksessä.
– Ensinnäkin se tuli hirveän kovalla kiireellä siten, että siitä ei voitu pyytää valmisteluvaiheessa lausuntoja. Ympäristöministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat todenneet hyvin kriittisesti tämän valiokuntakuulemisessa, että tämä on täysin meidän ilmastotavoitteiden ja liikenteelle asetettujen päästötavoitteiden vastainen lakiehdotus, Uotila sanoi.
Kaiken lisäksi mietintöön kirjattiin, että ”valiokunta on valmis hyväksymään esityksen osana budjettisopua esitetystä kritiikistä huolimatta.”
– Elikkä tehdään tällaisia meidän ilmastonmuutoksen torjunnan ja liikenteen ilmastopäästöjen vähentämisen kannalta hyvin ristiriitaisia esityksiä vain sen takia, että ne ovat jonkun mulle–sulle-budjettisopupaketin osa, ja vielä niin, että tämä ei koske ensi vuoden budjettia vaan siirtyy seuraavalle vaalikaudelle vuodelle 2020. Todella, todella, todella merkillistä.