Mohammed Mahmoud Alawi ja hänen kaksi nuorempaa veljeään etsivät romun seasta käyttökelpoista tavaraa Mosulin vanhankaupungin rakennusten raunioissa. Löydetyt metalli- ja muoviesineet myydään päivän päätteeksi seudun kauppiaille. Työttömän isänsä kanssa asuvat kolme poikaa ansaitsevat perheelleen noin 80 dollaria kuussa.
– Tahtoisin mennä kouluun ja elää normaalin koululaisen elämää, Alawi sanoo Kansan Uutisille
– Se ei kuitenkaan ole mahdollista, koska joka aamu minun täytyy lähteä keräämään jätteitä. Joskus raunioista löytyy hajoavia ruumiita, mutta ei auta, koska tämä on ainoa tulonlähteemme.
Isisin valta katkaisi
koulunkäynnin
Alawin tavoin monet muutkaan lapset eivät pääse kouluun, ja heidän avuntarpeensa on valtava, Irakin Unicefin edustaja Zeina Awad kertoo.
Lähes kolme ja puoli miljoonaa kouluikäistä irakilaislasta ei käy koulua lainkaan tai käy koulussa epäsäännöllisesti. Kouluttamattomien nuorten arvioidaan aiheuttavan Irakin taloudelle noin miljardin dollarin suuruisen menetyksen vuosittain.
Unicefin viimevuotisen raportin mukaan Irak sijoitti lukuvuonna 2015–2016 budjetistaan vain 5,7 prosenttia koulutukseen. Tällaisella budjettiosuudella Irak sijoittuu Lähi-idän valtioista alimpaan kastiin, olipa vertailuvuosi mikä tahansa.
Huonosti koulutetut olivat helppoja värvättäviä Isisille.
Lukuvuonna 2014–2015 Isis laati oman opetussuunnitelmansa, joka otettiin käyttöön sen hallitsemilla alueilla. Historia, maantieto, kirjallisuus, taide ja musiikki otettiin pois opetusohjelmasta, ja tilalle tuli islamilaisen lain ja jihadin opetusta.
Monet mosulilaisista vanhemmista pelkäsivät, että tällainen opetus iskostaisi lapsiin vihaa, väkivaltaa ja ääriajattelua, eivätkä he päästäneet lapsiaan kouluun.
Lukuisat irakilaislapset menettivät usean vuoden ajaksi mahdollisuutensa saada normaalia opetusta. He ovat jääneet syrjään, eikä heidän tulevaisuudestaan piitata. Kuitenkin Irak tarvitsisi uuden, koulutetun sukupolven, joka voisi jälleenrakentaa rauhanomaisen Irakin.
Lapset vailla
tulevaisuutta
Al Amal Townin kaupunginosassa Mosulin länsiosassa tapaamme seitsemän nuoren lapsen äidin Hala Helalin. Kolme lapsista on kouluiässä. Lähimmän julkisen koulun rehtori ei kuitenkaan suostunut ottamaan lapsia oppilaiksi, koska hänen mukaansa lasten paperit eivät olleet kunnossa.
– Minun pitäisi toimittaa todistukset siitä, että lapset olivat koulussa vuosina 2015, 2016 ja 2017. Valitettavasti minulla ei ole sellaisia papereita, 37-vuotias Helal toteaa.
– Pakenimme vuonna 2014 Erbiliin, Irakin Kurdistaniin. Lapset kävivät siellä kyllä koulua, mutta emme saaneet siitä mitään todistusta.
Kaukana keskustasta sijaitseva Al Amal Town on kaupunginosa, jossa asuu köyhiä perheitä. Työttömyys on yleistä nuorten keskuudessa, eikä alueella ole kansalaisjärjestöjä.
– Minun lapsillani ei ole tulevaisuutta. Isis tuli tänne vuonna 2014 ja käytti hyväkseen huonosti koulutettuja ihmisiä, koska heidät oli helppo saada puolelleen. Tulevaisuus huolestuttaa meitä, koska yhä on olemassa olosuhteet ääriliikkeiden uudelle nousulle, Helal sanoo.
Byrokratia estää
pääsemästä kouluun
Muutaman kilometrin päässä opettaja Huda Qasim Sultan kävelee Länsi-Mosulin Al Iraqia -koulun vilkkaiden oppilaiden joukossa. Koulussa on enemmän oppilaita kuin sinne mahtuisi. Sultan tunteekin itsensä voimattomaksi pitäessään tunteja luokalle, jossa on 63 oppilasta.
– Onhan tilanne tietysti parempi kuin Isisin aikana, jolloin oppikirjoissa kerrottiin terrorismista ja pommeista. Mutta eihän luokalla pitäisi olla enempää kuin 30 oppilasta, jos haluamme pitää kiinni opetuksen laadusta. Toivottavasti tähän saadaan jotain helpotusta, Sultan sanoo.
Mekhaibar Hamdoon, 51, toivoo saavansa 13- ja 16-vuotiaat tyttärensä tähän kouluun.
– Valitettavasti heitä ei otettu oppilaiksi.
Hamdoonin tyttäret Teban ja Sidran jäivät paitsi neljästä kouluvuodesta vuosien 2014 ja 2017 välillä. Nyt heidän pitäisi suorittaa tasokoe, jotta he pääsisivät taas kouluun.
– Koulun johtaja sanoi, että minun pitäisi odottaa erityislupaa, Hamdoon kertoo.
– Olen kuitenkin ihan eksyksissä tämän asian kanssa. Oppilasluetteloihin pääseminen on ilmeisesti mahdollista, mutta en saa mistään tietoa siitä, mitä minun pitäisi tehdä, että asia etenisi. Tämä on ihan toivotonta.
– Minua hävettää jatkuvasti se, että lapseni eivät ole koulussa. He kyselevät, että miksi heidän kaverinsa pääsevät kouluun, mutta he eivät, Hamdoon kertoo.
– Jos niin monet lapset jäävät koulun ulkopuolelle, tietämättömyys leviää taas kaikkialle.
Valtava tarve
jälleenrakentamiselle
Ninewan maakunnan opetusviraston viestintäjohtaja Sami Al-Fadhly syyttää mieluummin perheitä siitä, että heidän lapsensa eivät ole oppilasluetteloissa.
– Koulujärjestelmämme on kansainvälisellä tasolla, ja lapset pääsevät kyllä kouluun. Ei ole meidän syytämme, jos on lapsia, jotka eivät käy koulua. Syyllisiä ovat heidän tietämättömät vanhempansa, jotka eivät tajua mitään hallinnollisista prosesseista, Al-Fadhly sanoo.
Norwegian Refugee Council -järjestö kertoi raportissaan heinäkuussa, että Länsi-Mosul on yhä noin 90-prosenttisesti raunioina Isisiä vastaan käytyjen taisteluiden jälkeen. Alueen kouluista 62 on kokonaan tuhoutunut, ja 207 koulua on vaurioitunut.
Irak budjetoi niukasti koulutukseen.
Ninewan maakunnan opetusviraston mukaan pelkästään Mosuliin tarvittaisiin 5 000 uutta opettajaa ja sata uutta koulua.
– Tuhoutuneiden koulujen jälleenrakentamisessa olemme riippuvaisia valtion rahoituksesta, joka tulee opetusministeriön kautta. Lisäksi kansalaisjärjestöt tukevat toimintaamme. Tänä vuonna tavoitteena on ollut korjata kokonaan kaikki ne koulut, jotka vaurioituivat vähemmän kuin 50-prosenttisesti sodan aikana, Al-Fadhly kertoo.
Isis koostui
tietämättömistä
Toisella puolella Tigrisjokea, kaukana Ninewan opetusviraston pehmeistä harmaista sohvista, Qathan Ahmed Younis ja hänen perheensä yrittävät sinnitellä puoliksi romahtaneen, rottia vilisevän talon raunioissa.
Perheen poika Mohammed joutui Isisin miehityksen takia olemaan neljä vuotta poissa koulusta. Mutta 12-vuotias Mohammed ei ole päässyt vieläkään kouluun, koska koululla ei ole varoja kalusteisiin ja kuljetuksiin.
– Neljä vuotta poissa koulusta! Jos poikani jää kouluttamattomaksi, hänestä tulee helppoa riistaa ääriliikkeille. Viranomaiset unohtavat, että Isis koostui tietämättömistä. Jos lapset pidetään tietämättöminä, niin he lankeavat samaan syliin, perheen 55-vuotias isä suorastaan huutaa.
Käännös: Markus Kangas ja Arto Huovinen