Tuoteväärennökset ovat maailmanlaajuisesti toiseksi suurin laiton tulonlähde heti ihmiskaupan jälkeen. Tuoteväärennöskauppa on järjestäytynyttä rikollisuutta, jossa ei juuri ole kiinnijäämisen riskiä.
– Euroopan unionin immateriaalioikeusviraston mukaan Suomessa menetetään vuosittain tuoteväärennösten vuoksi 380 miljoonaa euroa eli noin 69 euroa asukasta kohti, Aasian markkinoiden johtaja Jani Kaulo Kolster Oy:stä toteaa.
Euroopan unioni menettää tuoteväärennösten takia 60 miljardia euroa.
Tuoteväärennöksiä voidaan tehdä samassa tehtaassa, jossa valmistetaan ns. oikeat tuotteet. Lisäksi jo kopioidusta tuotteesta voidaan tehdä kopio.
– Kiinalaisessa kulttuurissa on kunnioitettu jo keisarillisista ajoista asti kaunista kopiota. Sen sijaan kopiosta luotu kopio ei saa arvostusta, Kaulo kertoo.
Kiinnijäämisen riski on pieni
Kuluttajan kannalta tuoteväärennökset voivat olla hengenvaarallisia. Niissä käytetään yleensä heikompilaatuisia materiaaleja voiton maksimoimiseksi. Lelut saattavat sisältää myrkyllisiä kemikaaleja.
Vastuu väärennettyjen tuotteiden myynnistä kuluttajalle on jälleenmyyjällä.
– Tuoteväärennöksen tekijöillä ei juurikaan ole kiinnijäämisen riskiä.
Kun tuoteväärennösten myyjä jää kiinni, tuotteiden levittäminen kuluttajalle kielletään. Oikeusprosessi voi kestää vuosikaupalla.
Esimerkkinä Kaulo kertoo Kiinassa kopioiduista Hello Kitty -lastenkoruista, joita Tampereella toimiva liike oli tilannut tuhansittain. Liikkeen omistaja tuomittiin teollisoikeusrikoksesta ja tavaramerkinloukkauksesta 60 päiväsakkoon.
Toinen esimerkki koskee INA-merkkisiä kuulalaakereita, joita suomalaismies välitti Venäjälle. Suomen lentotulli pysäytti väärennetyt tuotteet vuonna 2011, ja asiaa puidaan vieläkin Korkeimmassa oikeudessa.
Kansallisella ja EU:n tasolla tuoteväärennöksiin ja kopiotuotteisiin voidaan puuttua tiukentamalla lainsäädäntöä sekä lisäämällä rajaviranomaisten ja poliisin resursseja.
Julkista tuotevakoilua
Tuoteväärentäjät eivät peittele toimiaan. Kaulo kertoo, miten kansainvälisillä messuilla väärentäjät valokuvaavat avoimesti tuotteita ja tuotemerkkejä.
Kiinalaiset kopioivat tuotteet tavaramerkkejä myöten ja rekisteröivät ne Kiinassa. Tuotemerkkien rekisteröinti on aluekohtaista. Siksi rekisteröintiä on haettava erikseen Kiinaan, Yhdysvaltoihin tai Euroopan unionin alueelle.
Alueellisen rekisteröinnin takia kotimaassa rekisteröidyn alkuperäisen tavaramerkin käyttö esimerkiksi Kiinan markkinoilla ei onnistu, jos tavaramerkki on ehditty rekisteröidä sinne.
– Koska tavaramerkki on jo rekisteröity Kiinassa, alkuperäinen tavaramerkinhaltija voidaan pahimmassa tapauksessa haastaa tuomioistuimeen Kiinassa, Kaulo selventää.
Verkkokaupassa piilee kopio
Kansainvälinen verkkokauppa on otollinen alusta väärennettyjen tuotteiden myynnille. EU:n ulkopuolisia verkkokauppoja ei voida Euroopasta käsin säännellä. Esimerkiksi verkkokauppojen myymät lääkeväärennökset voivat olla kuluttajalle vaaraksi.
Kuluttajan tulisi Kaulon mukaan olla tarkkana ostoksia tehdessään. Aitoon tuotteeseen verrattuna väärennökset ovat halvempia. Tuotteen kuvaa kannattaa myös tarkastella kriittisesti: Näyttääkö kuvan tuote samalta kuin valmistajan sivuilla?
– Jos myyjä korostetusti vakuuttaa tuotteen aitoutta, niin tuote on oletettavasti väärennös.
Muiden ostajien kokemuksista voi olla hyötyä. Niitä voi yleensä löytää internetin keskustelupalstoilta joko yrityksen tai tuotteen nimihaulla.
Myös verkkokaupan salaamaton maksuyhteys voi olla hälytysmerkki yrityksen epäammattimaisuudesta. Jos yrityksen nimeä tai yhteystietoja ei ole helposti löydettävissä, kaupantekoon ei kannata ryhtyä.