Puolalaisohjaaja Krzysztof Kieslowskin Ranskassa työstämä Väri-trilogia kuuluu 1990-luvun eurooppalaisen elokuvan merkkitöihin. Sarja on saanut innoituksensa Ranskan lipun väreistä. Tuon lipun eli ensimmäisen trikolorin taustalla häämöttävät Ranskan vallankumouksen ihanteet vapaudesta, tasa-arvosta ja veljeydestä.
Trilogian aloitusfilmi Sininen (Trois Couleurs: Bleu, 1993) voitti Venetsian filmijuhlien pääpalkinnon. Kussakin elokuvassa keskushenkilö on nuori nainen. Sinisen pääosassa on sielukas Juliette Binoche, jonka esittämä Julie ajetaan alkutapahtumissa henkisesti kuilun partaalle.
Naisen elämä tuntuu menettävän täysin merkityksensä, mutta hän ei antaudu itsetuhon vietäväksi. Alkaa uuden etsintä, jossa menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus kietoutuvat tiiviiksi jatkumoksi.
Nainen ei antaudu itsetuhon vietäväksi.
Kieslowskin ja Krzysztof Piesiewiczin käsikirjoitus on antanut vahvan pohjan naisen muotokuvalle, joka vetää vertoja hieman vastaavien kuvioiden parissa kunnostautuneiden euroklassikoiden kuten Ingmar Bergmanin, Michelangelo Antonionin ja Roberto Rossellinin varhaisemmille saavutuksille.
Tärkeä tekijä tapahtumissa on Zbigniew Preisnerin musiikki. Se ei ole ihme, sillä musiikki tehtiin ensin ja filmattu materiaali rytmitettiin sen mukaan. Itse sinisen symboliikkaa on käytetty upeasti. Värien käyttö myös tihentää elokuvan tavanomaista ilmeikkäämpää Pariisi-kuvaa.
Trilogian kaksi muuta elokuvaa Valkoinen esitetään 2. marraskuuta ja Punainen 9. marraskuuta.
Kolme väriä: Sininen. Teema Fem perjantaina 26.10. klo 21.05. Areena.