Suomalainen miehisyys ja sen perusihanteet pysyivät lähes muuttumattomina koko viime vuosisadan. Se selittää osittain perinteisen miehisyyden hiipumisesta viime vuosina seuranneita perinnemiesten keskuudesta kummunneita vastareaktioita.
Perinteinen kova jätkä -identiteetti on niin hauras, että sen suojelemiseksi on hyökättävä kaikkea omasta ihannemiehisyydestä poikkeavaa vastaan. Se, että naapurin mies ”menestyy”, vaikka hän käyttää pinkkiä paitaa, syö kasvisruokaa, ei ole vahva, ei ole rikas, eikä omista elämäänsä autoille, punttisalille, tupakanpoltolle ja viinanjuonnille, romuttaa helposti perinteisen miehisen identiteetin.
Sille herkkyyden, haavoittuvuuden ja pehmeyden näyttäminen on ”epämiehekästä”, joten sitä pitää karttaa ja se pitää tuomita. Avun pyytämistä pidetään luovuttamisena ja häpeällisenä osoituksena omasta heikkoudesta ja ei-miehisyydestä. Ei ihme, että monelta jää apu pyytämättä ennen kuin on liian myöhäistä.
Perinteinen miehisyys on rakentunut pitkälti vallankäytön varaan.
Perinteinen miehisyys on rakentunut pitkälti taloudellisen, johtoasemaan perustuvan tai fyysisen vallankäytön varaan. Valta ei kuitenkaan ole valtaa, jos sitä ei voi näyttää muille oman paremmuuden osoittamiseksi. Juuri miehisen vallan näyttäminen on suurimpia yhteiskuntarauhaa ja taloudellista tuottavuutta horjuttavista tekijöistä. Sen heijastusvaikutukset säteilevät syvälle kansakunnan sykkeeseen.
Miesten esittäminen viihteessä ei ole juuri muuttunut siitä huolimatta, että kova jätkä -miehisyys on kriisissä. Viihteessä miessankarit käyvät loputonta kamppailua lihaksin, asein ja nopein autoin, eikä heille näy juuri vaihtoehtoja. Komedioissa miehet sohlaavat vempaimien, päihteiden ja muiden tunteiden kanssa välittämättä lopputuloksesta, koska lopussa kaikki kuitenkin unohdetaan kukkapuskan ja hellyttävän anteeksipyynnön jälkeen.
Mainonnassa miehet esitetään fyysisyyden ja varallisuuden kautta. Oli kyse sitten boksereista, deodorantista tai kellosta. Monet miehet eivät tunnista itseään yleisestä mieskuvasta ja yrittävät korjata asian muokkaamalla itseään ja hankkimalla varallisuutta osoittavia tuotteita. Silti he eivät usein saavuta sitä huomiota ja arvostusta, jota itselleen toivovat.