Lehtikuva/Roni Rekomaa

Työ ei syrji –kampanja painottaa yrityksen vastuuta.

Yhdenvertaisuus työelämässä on asenteesta kiinni, totesi Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies. Hän puhui järjestön Työ ei syrji –kampanjan mediatilaisuudessa maanantaina Helsingissä.

– Kaikkien osaamista ja panosta tarvitaan tässä yhteiskunnassa.

Joka kymmenes työntekijä on tehnyt ilmoituksen ikäsyrjinnästä viimeisten kahden vuoden aikana.

EK haluaa kampanjallaan herätellä yrityksiä tarkistamaan asenteitaan. Selvitysten mukaan työnantajat, työtoverit ja asiakkaat voivat yhtälailla toimia syrjivästi tai häiritä seksuaalisesti.

Häkämiehen mukaan ensisijaisesti yritysten johdon on sitouduttava yhdenvertaisuuteen. Johdon esimerkki siirtyy eteenpäin työntekijöille.

ILMOITUS

Yritykset voivat haastaa toisia yrityksiä kampanjaan EK:n nettisivuilla.

Sekä työlaki että yhdenvertaisuuslaki pitävät kansalaisten puolta.

– Suomen laki ei ole este yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteuttamiseen, vaan asenteet, EK:n yhdenvertaisuusasiantuntija Katja Leppänen vahvistaa.

Ikäsyrjinnästä ilmoittanut joka kymmenes

EK:n tammikuisessa tutkimuksen mukaan joka kymmenes työntekijä on tehnyt ilmoituksen ikäsyrjinnästä viimeisten kahden vuoden aikana.

– Ikäsyrjintä voi olla myös täysin subjektiivinen kokemus, Häkämies toteaa.

Seksuaalista häirintää on kokenut seitsemän prosenttia työikäisistä. Noin 12 prosenttia häirintää kokeneista on naisia, miehiä noin kaksi prosenttia, paljastuu EK:n tutkimuksesta.

Tutkimukseen osallistui noin 2 100 työikäistä.

Ensimmäinen kokemus on tärkeä

Kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys ISS on yksi EK:n kampanjaan osallistuvista yrityksistä.

– Kampanja haastaa meitä läpinäkyvyyteen ja pohtimaan, miten me yhtiönä edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, henkilöstöjohtaja Sari Suono-Rasehorn ISS:ltä toteaa.

Yhtiö työllistää Suomessa noin 8 000 työntekijää, joista lähes 20 prosenttia on 55–64-vuotiaita. Yli 64-vuotiaiden osuus henkilöstöstä on 1,2 prosenttia.

Pikaruokaravintolaketju McDonaldsin viestintäjohtaja Heli Ryhänen kertoo yrityksen olevan tietoinen tärkeästä asemastaan nuoren ensimmäisen työpaikan tarjoajana.

– Jos nuoren ensimmäinen kokemus työpaikasta on, että häntä syrjitään, se ei lupaa hyvää työuran jatkoa ajatellen, Ryhänen toteaa.